Een paar Nederlandse dagen - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Jente Zoë Slaghek - WaarBenJij.nu Een paar Nederlandse dagen - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Jente Zoë Slaghek - WaarBenJij.nu

Een paar Nederlandse dagen

Blijf op de hoogte en volg Jente Zoë

07 Mei 2013 | Litouwen, Vilnius

Vorige week was weer erg druk, want mijn ouders, broers, tante en nicht waren op bezoek! En sinds hun vertrek heb ik ook al weer genoeg meegemaakt.

De samenvatting:
Karaoke@Broadway, verhuizen, Finse brunch, vliegveld, Marsas, Sue's Indian Raja, Velo City Tour, gefrituurd brood, Zoe's Bar&Grill, Akropolis, Balti Drambiai, Duitse Bar, Broadway, Gediminas Castle, Rene, Uzupio Picerija, inpakken, chocolaterie, Loky's, familie met de taxi, eten in het hostel en uit met een groep Britten, brak zijn in de zon, whiskey drinken met Russen en een stel uit San Fran, rondleiding door Vilnius.

Dinsdagavond was het heel erg druk bij Broadway. Stefan en ik wilden wel een liedje zingen, maar het duurde erg lang en om twee uur ging hij vragen hoelang het nog zou duren. Toen bleek dat er nog tien nummers voor ons zouden zijn, dus daar wilde ik niet op wachten.

Woensdagochtend vroeg opgestaan, want om 12 uur zou onze huisbaas komen. Daarvoor dus nog even de laatste spullen inpakt en het laatste afval weggebracht. Gelukkig kwamen Adam en Florian ons helpen, want we hebben ondertussen wel wat meer spullen dan op de heenweg. Daarna gingen we met Annamari, Riku, Eva en Stefan naar een park, voor een Finse Lunch. Op Laborday is het namelijk traditie in Finland om te gaan picknicken en ze hadden zelfgemaakte Finse doughnuts bij zich, die onwijs lekker waren!

Daarna naar het vliegveld gegaan om mijn familie op te halen. Was heel leuk om ze na drie maanden weer te zien! Vanaf het vliegveld zijn we met de bus naar de stad gegaan en na een korte wandeling waren we bij de appartementen waar ze zouden verblijven. Nadat ze hadden ingecheckt, zijn we naar Marsas gegaan voor een lekker Vilnius biertje. Daarna zijn we naar Sue's Indian Raja gegaan. Ik had een heel lekkere, pittige curry. Als toetje had ik ook iets lekkers, maar Rissan wilde graag iets nieuws proberen. Het was een soort yoghurt shake, maar met zout en komijn. Iedereen heeft het geprobeerd en Carla heeft er een heel leuk filmpje van gemaakt.

Donderdag was het ontzettend lekker weer. Gelukkig maar, want die dag gingen we op een Velo City Tour. We hebben zes uur rond gefietst met een guide: Veronica. Ze heeft ons de hele stad laten zien en had heel veel interessante verhalen. Ik heb zelf ook veel nieuwe dingen geleerd. Daarna waren we best wel moe, dus hebben we maar weer even een terrasje opgezocht. Daar heb ik wat gefrituurd brood besteld, wat een traditioneel Litouwse snack is. 's Avond zijn we bij Zoe's Bar&Grill gaan eten. Daarna hebben we nog wat gedronken bij het appartement van m'n ouders.

Vrijdag regende het, dus zijn we naar het winkelcentrum Akropolis gegaan. De dames hebben lekker geshopt en de mannen zijn wezen bowlen. 's Avonds zijn we naar Balti Drambiai gegaan, wat een vegetarisch restaurant is. Loes en ik hadden het erg moeilijk, want we zijn niet gewend aan zoveel keuze! Uiteindelijk hebben we heel lekker gegeten, zelfs de mannen! Ooh, en de ober leek een beetje op Pinky, van Pinky and the Brain.

Toen zijn we naar een Duitse bar geweest, waarvan ik de naam niet meer weet. Riss en Kai wilde daarna nog wel een drankje doen, dus zijn we naar Broadway gegaan. Daarna was een optrede van een paar rappers, die blijkbaar de bekendste rapgroep van Litouwen vormen. Ik ben na een paar biertjes naar huis gegaan, maar de jongens zijn nog best lang gebleven.

Zaterdag zijn we het Gediminas Castle opgeklommen, waar we een heel mooi uitzicht over de stad kregen. Daarna zijn we bij Rene wezen lunchen. Een heel leuk cafetje, waar ze met bier koken en waar je op het tafelkleed mag tekenen. Daarna zijn we naar Uzupis gegaan, die wijk die zichzelf onafhankelijk heeft verklaard. Daar hebben we rondgelopen en bij de Uzupio Picerija gegeten.

De volgende dag moest er worden uitgecheckt. Ik had wat spullen die ik niet meer nodig heb, zoals mijn snowboots. Die hebben ze dus voor me meegenomen naar Nederland. We zijn eerst nog even een taartje gaan eten bij een chocolaterie. Na het uitchecken zijn we naar een restaurantje gegaan: Loky's. Daar hebben we rondgehangen en geluncht totdat het tijd was om naar het vliegveld te gaan. Daar was natuurlijk een taxi voor nodig, maar de meeste taxichauffeurs hadden bloijkbaar geen zin om te werken. Ze stonden liever in het zonnetje stil :P Gelukkig toch eentje gevonden. Na de familie te hebben uitgezwaaid, ben ik wat boodschappen gaan doen en heb ik in het hostel gekookt. Daar heb ik gegeten en wat bier gedronken met een paar Britten. De Britten wilde graag uit, dus heb ik ze meegenomen naar Broadway en Salento. Was erg leuk.

Maandag heb ik overdag niet heel veel gedaan, behalve een boekje gelezen in de zon. 's Avonds waren er twee Russen, die heel veel whiskey hadden, die ze graag met ons wilde delen. Er was ook een Amerikaans stelletje uit San Francisco. Het meisje zei na een tijdje dat ze het grappig vond hoe ik Engel praatte. Tegen de Britten praatte ik namelijk anders dan tegen haar en ze vond het heel grappig dat ik daar de hele tijd tussen schakelde :P Daarna zijn we naar een andere kamer verhuist in het hostel, waar we maar met z'n tweetjes zitten ipv zes.

Vandaag (dinsdag) heb ik 1 van de Britten de stad een beetje laten zien. Ik wist nog wel een paar verhalen van de fiets tour, dus hij vond het erg leuk. We zijn wezen lunchen bij Rene. Straks gaan we wat boodschappen doen en ga ik een quiche maken :)

Dit was em weer voor nu!

Later

  • 08 Mei 2013 - 16:31

    Loes:

    Ik ben nog steeds aan het bijkomen van vijf dagen Vilnius. Veel gezien en veel gelachen! We hebben aardig lopen slepen met de handbagage en Channa was bang dat het op de weegschaal moest, maar dat was niet het geval. Op Schiphol kwamen we Bart en Mardou tegen, die waren in Finland geweest, ook hun kind bezoeken. Zij waren bijna failliet... Een biertje was al 9 euro, ipv 2 euro voor een halve liter.

    Thijs van An is trouwens in Tallinn geweest, hij vond het erg leuk. Alle jonge mensen waren massaal naar buiten, net als bij jou in Vilnius. Met het zonnetje erbij is elke stad natuurlijk leuker dan bij -20.

    Leuk dat jij ook weer veel hebt geleerd en ontdekt in Vilnius en dat je dat nu kunt delen met al die nieuwe mensen die je in het hostel ontmoet. Je hoeft je de komende maanden niet te vervelen! groetjes, Loes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jente Zoë

Actief sinds 04 Juli 2009
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 91040

Voorgaande reizen:

01 November 2015 - 05 Mei 2016

India, Aus en NZ

16 September 2015 - 16 September 2015

Citytrips

02 Februari 2013 - 01 Juli 2013

Vilnius, Litouwen!

19 Juli 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: