Bye bye Svyturio Gatve - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Jente Zoë Slaghek - WaarBenJij.nu Bye bye Svyturio Gatve - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Jente Zoë Slaghek - WaarBenJij.nu

Bye bye Svyturio Gatve

Blijf op de hoogte en volg Jente Zoë

30 April 2013 | Litouwen, Vilnius

We gaan verhuizen! Na drie maanden in een veel te groot appartement te hebben gewoond op Svyturio Gatve, gaan we morgen verhuizen naar een hostel in de binnenstad. Hier krijgen we een kamer met tien bedden, waar waarschijnlijk niemand anders komt slapen in de twee maanden dat wij er zijn. Wel hebben we een gezamenlijke keuken met de hostelgangers, dus dat wordt elke week nieuwe vrienden maken aan de ontbijttafel :)

Maar nu eerst; de samenvatting:
Duits, geen tentamen voor Intercultural Communication, foto's, Dutch Pancake Night, Akropolis, Veggies uit de oven, Hongarian Night, inpakken, geen tentamen voor Taxes&Accounting, Koninginne/Koningsdag.

Donderdag had ik Duits met Mindaugas, wat verder niet heel interessant was. Toen naar huis om te lunchen, waarna ik eigenlijk graag even naar buiten was gegaan. Maar Litouwen blijkt "land van de neerslag" te betekenen. Dus nu het klaar is met de sneeuw, komt de regen. Gelukkig was dit miezer buitje niks vergeleken met de regen in NL, maar toch niet echt lekker wandel weer.

Vrijdag hadden we Intercultural Communications en er kwam iemand vertellen over dat project met een Nederlandse school en een Chinese school (daar heb ik volgens mij al is over verteld?) Anyways, als we meedoen aan dat project hoeven we geen tentamen te maken voor dat vak, dus dat ik fijn :) Vrijdag kon ik na school mijn foto's van mijn wegwerpcamera ophalen. Sommige zijn heel erg leuk geworden, maar er zitten natuurlijk een paar mislukte foto's bij. Dat gebeurt nou eenmaal met een wegwerpcamera.

Omdat we dit appartement niet meer zo lang tot onze beschikking hebben, vond ik het een goed idee om een Dutch Pancake Night te houden. Ik heb in totaal meer dan drie uur in de keuken gestaan, omdat we maar 1 koekenpan hebben.. Ik had spek-, kaas-, rozijnen- en chocoladepannenkoeken gemaakt, die gelukkig erg in de smaak vielen :)

Zaterdag ben ik de stad in gegaan om wat reserveringen te maken, voor als la Familia hier is. Daarna ben in naar Olandu gelopen. Na een kopje thee, zijn Adam en ik naar Akropolis gegaan. Hij had namelijk zomerkleding nodig en hij vind dat ik goed kan shoppen :P Ik had nog een oranje shirtje nodig voor Koninginnedag, dus dat kwam goed uit. Na een paar winkels waren we al goed geslaagd. Daarna hadden we bedacht dat we wel zin hadden om veggies uit de oven te eten, dus hebben we iedereen gebeld of ze mee wilde eten. Daarna even boodschappen gedaan en het resultaat was super lekker! Daarna wilde wat mensen uit gaan, maar ik was zo moe van de hele dag lopen, dat ik niet mee ben gegaan.

Zondag ben ik, ondanks de regen, toch maar even gaan wandelen. Was erg verfrissend. Om 17:00 kwam Adam hierheen, om de voorbereidingen te treffen voor de Hongarian Night. We moesten een soort deeg maken, wat een uur moest rijzen. Hij gaat over een paar dagen naar NL om wat vrienden op te zoeken, dus heb ik in dat uur alles uitgelegd over de NS en het openbaar vervoer :P Uiteindelijk kwamen alleen Juliette en Stefan op de Hongarian Night, dus dat was wel een beetje jammer, aangezien wij dachten dat iedereen zou komen. Na het eten hebben we een filmpje gekeken: Gangster Squad. Ik vond em heel leuk :)

Maandag heb ik vooral veel tijd besteed aan inpakken en lijstjes maken van alles dat ik nog moest doen. Heb ook even een flinke wandeling gemaakt door de binnenstad, wat erg fijn was zonder regen!

Vandaag had ik Taxes&Accounting. Ik heb voor dat vak ondertussen alle punten al binnen, maar de lerares wil toch graag dat ik naar de lessen blijf komen. Dit wil ze omdat ze zelf niet heel goed Engels kan, de andere studenten nogal irritant zijn en ze niet zo goed met ze kan omgaan :P Ook zegt ze dat ik lerares zou moeten worden, omdat ik zo goed dingen kan uitleggen. Dus die heb ik in the pocket!

Na de les heb ik de bus naar de stad genomen, omdat er een feestje was bij de ambassade. Ik was best vroeg en was dus de eerst van de studenten. Toen heb ik even gepraat met wat oude mannen. De meeste zijn hier ooit heen gekomen voor een vrouw en sommige woonde hier al meer dan 20 jaar. Deed mij een beetje denken aan een paar Nederlandse vrouwen, die naar Griekenland waren afgereisd voor een man. Maar het was erg leuk om weer eens een middagje Nederlands te praten. Later kwamen er nog wat andere NL studenten, waaronder de jongens die in vorige week in de bus had ontmoet. Er waren ook nog twee Nederlandse meisjes, die ik nog nooit had gezien. Het feest was in de tuin van de ambassadeur, die een kast van een huis heeft. Er waren heel veel lekkere hapjes, zoals Nederlandse kaas en haring met uitjes. Ook was er flink wat wijn en bier, dus daar werd volop van genoten!

Vanavond gaan we maar weer is naar de karaoke, aangezien dat al weer een flink tijd geleden is. Waarschijnlijk komen de andere Nederlanders naar Salento vanavond, dus dat beloofd veel goeds!

Dat was em alweer. Morgen komen mijn ouders, broers, tante en nicht hier een paar dagen op bezoek. Dus met de verhuizing erbij wordt dat een drukke dag!

Lang leve de Koning!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jente Zoë

Actief sinds 04 Juli 2009
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 91052

Voorgaande reizen:

01 November 2015 - 05 Mei 2016

India, Aus en NZ

16 September 2015 - 16 September 2015

Citytrips

02 Februari 2013 - 01 Juli 2013

Vilnius, Litouwen!

19 Juli 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: