All is fair in love and Warsaw! - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Jente Zoë Slaghek - WaarBenJij.nu All is fair in love and Warsaw! - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Jente Zoë Slaghek - WaarBenJij.nu

All is fair in love and Warsaw!

Blijf op de hoogte en volg Jente Zoë

18 Maart 2013 | Litouwen, Vilnius

Wat is er al weer veel gebeurd sinds mijn vorige verslag! In Litouwen studeren is natuurlijk heel erg leuk, maar nu we hier toch zijn moeten we ook de andere landen hier ontdekken. Onze eerste reis ging naar Polen!

Nu eerst de samenvatting:
Karaoke, Salento, Cozy, bus, Veg Deli, Szwejka, Spanish Guys, Orange Umbrella Tour, dierentuin, VODKA, shoppen, bus.

Dinsdagavond begon zoals gewoonlijk met een biertje, dit keer bij Olandu (de dorm van Stefan, Eva, Adam en Florian). Adam en Florian hadden allebei tot laat les, dus die waren er nog niet toen wij daar aankwamen. Eva en Stefan hebben allebei roomies, dus zijn we even in de keuken gaan zitten. Gelukkig kwamen Adam en Florian snel thuis, zodat we op hun kamer konden zitten :) Daarna naar Broadway voor de gebruikelijke karaoke; althans dat dachten wij. Komen we daar aan, was er geen karaoke... Omdat de dag daarvoor Independence Day was, vonden zij dat het een soort maandag was. Gelukkig was er nog een andere karaoke bar in de buurt, dus daar hebben Stefan en ik nog een liedje kunnen zingen van Maroon 5 :) Daarna naar Salento en met de taxi naar huis.

Woensdag niet bizar veel gedaan, buiten de lessen om. En dat was maar goed ook, want we hadden een zwaar weekend voor de boeg!

Donderdag had ik een les Finance & Credit, alleen was ik de enige student die er was. Daarom hebben we de les enigszins aangepast. Er was een conferentie in een zaal in school over kwaliteitsmanagement op universiteiten. Daar ben ik dus heen geweest met de leraar. Was best interessant en heb een leuk naamkaartje, een map en een pen van de school gehad :) Daarna snel naar huis om in te pakken. 's Avonds zijn we uit eten geweest bij een leuk restaurant dat Cozy heet. Adam zijn vriendinnetje was op bezoek, dus die hebben we ook gelijk leren kennen. Na het eten snel naar het station, want we moesten om 22:30 in de bus zitten. Iedere stoel had een eigen televisietje, dus eerst een film gekeken. Daarna geprobeerd te slapen, wat niet echt ging. Gelukkig was de bus heel leeg, dus konden we allemaal op twee stoelen zitten.

Vrijdag kwamen we rond half zes 's ochtends aan in Warschau (Warsaw). Na een klein beetje zoeken, konden we ons hostel al snel vinden. Ik had ze gemaild dat we rond 6 uur aan zouden komen en of ze een plek hadden voor onze bagage. Toen we daar aankwamen hadden ze echter iets veel beters: we konden onze kamer al in! Het was een super leuk hostel met een vrij grote keuken/gemeenschappelijke ruimte waar de hele dag koffie en thee aanwezig was. We hebben dus eerst even een kopje thee gedronken en zijn toen nog even een paar uurtjes in bed gaan liggen. Ik was als eerste wakker, dus ben ik in de gemeenschappelijke ruimte gaan zitten. We hadden een kaart en een boekje met info gekregen bij de balie, dus die heb ik een beetje doorgebladerd. Er was een Spaanse jongen, Jose, die ook als enige van zijn vrienden al wakker was. Dus een beetje met hem gepraat. Hij is ook een Erasmus student, maar dan in Italie. Vanaf Rome kunnen ze blijkbaar heel goedkoop vliegen, daarom waren ze in Warsaw. Hij ging een wandeltour doen in de stad en vroeg of ik mee wilde, maar ik besloot te wachten op Stefan, Eva en Juliette. Toen iedereen eenmaal aangekleed was, zijn we op zoek gegaan naar een leuk eettentje waar ik wat over had gelezen. Het was een veganistische Deli en ze hadden echt super lekker eten. Daarna hebben we wat rond gelopen in het centrum. Ik heb een hele mooie camera gekocht. Het is geen elektrische camera, maar eentje met een film rolletje. Hij was maar 15 euro en ik kreeg er zelfs een rolletje en een tasje bij. Het was heel erg koud, dus daarna zijn we maar weer terug naar het Hostel gegaan. Het personeel achter de balie was onwijs behulpzaam en ze wilde ons maar al te graag vertellen wat we allemaal moesten doen en waar we een hapje konden eten. Eerst nog even wat bier en spullen voor het ontbijt gehaald en daarna naar een restaurant. Het was een Pools restaurant, Szwejka, waar ze eigenlijk niks hadden dat ik kon eten behalve een salade. Niet een heel groot succes dus... Maar de rest heeft wel lekker gegeten. Daarna hebben we in het hostel wat gedronken met de Spanjaarden. Jose was niet de enige met een typisch Spaanse naam, de anderen heten namelijk Javier, Carlos en Francesco. Stefan en Juliette zijn eerder naar bed gegaan, maar Eva en ik hebben tot een uurtje of twee met hun gedronken. Ze hadden een flinke fles Vodka en ze hebben mij hun manier van proosten geleerd. Je moet heel hard Peeeeeezone roepen, dan je glazen tegen elkaar aan klinken, daarna op de tafel tikken, twee rondjes op de tafel draaien met je glas en daarna pas drinken. Dit werd uiteraard steeds grappiger naar mate de avond vorderde. Ook bleef Francesco maar dezelfde vragen stellen, wat Joze en ik vooral erg grappig vonden.

Op zaterdag zijn we weer vroeg uit bed gegaan, want we wilden een leuke rondleiding door de binnenstad bijwonen. Eerst scrambled eggs als ontbijt gegeten en daarna richting The Old Town. Daar moesten we zoeken naar iemand met een oranje paraplu, want we gingen met The Orange Umbrella Tour mee. Het is in principe gratis, maar je mag natuurlijk een fooi geven. De tour duurde bijna twee en een half uur en was heel interessant. We hebben heel veel verhalen gehoord over Warsaw, maar ook over de oorlogen, de koningen en gewoontes. Ook zat er een shotje Vodka bij de tour inbegrepen. Na deze wandeling hadden we het ontzettend koud en zijn we dus opzoek gegaan naar een plek waar we wat konden lunchen. Het meisje van de tour had ons verteld dat het echt de moeite waard was om de andere kant van de brug te bezoeken. Dit hebben we dus gedaan. Eenmaal daar aangekomen leek er echter niet heel veel te beleven, totdat we een dierentuin zagen! Voor ongeveer drie euro hadden we al een kaartje, dus hebben we flink wat tijd doorgebracht in de dierentuin. We hebben alle dieren gezien, van aapjes tot stokstaartjes en van giraffen tot olifanten. 1 van de giraffen was nog jong en zoals babies dingen in hun mond stoppen, likte deze giraf alles: het raam, de kooi, de muur, alles. Heel grappig. Hierna was het wel weer tijd om wat boodschapjes te doen en terug te gaan naar het hostel. Daar weer even gekeken wat we wilde eten en na super lekker Thais te hebben gegeten weer wat gedronken met de Spanjaarden. Ze hadden dit keer nog meer vodka gekocht dan vorige avond, dus na een tijdje was iedereen flink dronken. Nadat wij naar bed waren gegaan, zijn de Spanjaarden nog even door gegaan en hebben ze blijkbaar de salontafel in de gemeenschappelijke ruimte kapot gemaakt. Ze weten zelf ook niet helemaal zeker hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen.

De volgende dag was de vloer in ieder geval heel erg plakkerig. Gelukkig waren er schoonmakers die elke dag alles weer netjes maakten. We moesten om elf uur uitchecken, maar gelukkig konden we onze bagage in het hostel opbergen. Daarna zijn we naar een winkelcentrum geweest, waar we eigenlijk bijna de hele dag hebben doorgebracht. Toen we uitgeshopt waren, zijn we terug naar het hostel gegaan en hebben we op de banken bij de receptie gehangen. Daar hebben we uitgezocht waar we wilde eten en wat met de jonge achter de balie gekletst. We zijn bij een italiaan gaan eten, waar ik echt de lekkerste pizza ooit heb gegeten. Hij had een doorsnede van 38cm en er zat feta, pesto, olijven en chili olie op. Daarna weer terug naar het hostel, om te wachten tot onze bus zou vertrekken. De combinatie van verveling, slaap gebrek en de tiramisu die ik net op had, resulteerde bij mij in een ontzettend grappige bui. Ik was echt on fire gewoon, de ene grap na de andere. Zelfs de jonge van de receptie vond het grappig. Als ik een liedje begon te zingen ging hij em op zetten, dus we hebben het daar nog even naar onze zin gehad voor een paar uurtjes. Daarna gingen we op zoek naar de bus die we moesten hebben naar de grote busstop. Die konden we echter niet echt snel vinden, dus hebben we maar een taxi genomen. Die kostte uiteindelijk iets meer dan een euro per persoon, dus dat viel ook alweer reuzen mee. Wat wel een beetje jammer was, was dat we niet binnen op onze bus konden wachten. Hierdoor moesten we dus bijna een half uur rondspringen en dansjes doen om een beetje warm te blijven. Deze keer was de bus wat voller, dus moesten we op onze eigen plek zitten. Weer geprobeerd te slapen, dit keer met iets meer succes. Rond 5 uur ging het alleen echt niet meer, dus hebben Stefan en ik nog een film gekeken.

Vandaag bijzonder weinig uitgevoerd, behalve uitpakken.

Het lijstje vandaag bestaat uit een paar leuke uitspraken die ik dit weekend heb gehoord/gezegd:

1. Joze: So you are with three girls and one guy?
Ik: Yes, but he's gay, so that doesn't really count.

2. Ik (terwijl ik het kaartje van mijn nieuwe sjaal wil afknippen): Oow this song is awesome.
Eva: Dance!
Ik: I don't think I should be dancing with scissors in the state that I am in now.

3. Op het liedje van Brittany Spears en Will.I.Am - Scream and Shout:
You are now now rocking with Wil.I.Am and Fritzi Bitch. (Stefan zijn achternaam is Fritz)

4. We hadden een speciaal soort vodka gekocht, waar een grassprietje in zat.
Francesco: You punt marijuana in the vodka? You crazy Dutch girl.

5. Ik (in de dierentuin): Where is the menu for the animals?

6. Stefan: What's bread called in Dutch?
Ik: Brood
Stefan: Oow it's like german: Das Brot.
Ik: Du bist ein Brot, nein du bist ein Brot.

7. Eva: Where are you going?
Ik: To the bathroom on the first floor, ours is clogged, it's really gross.
Carlos: No no, is nice. Is like soup :)

8: Ik (terwijl ik een ijspegel tegen mijn voorhoofd houd): Look I'm a unicorn :D

9. Verdwaalde Nederlandse tourist (wijzend naar blaadje): Do you know where this is? Do you speak english?
Ik: Ja, maar ik kan ook gewoon Nederlands hoor. En ik zal even op mijn kaart kijk ;)

10. Ik: OMG, look at that old woman in the leggings.
Stefan: Can someone please go tell her that she should not be wearing that!

  • 19 Maart 2013 - 11:00

    Erik:

    Schitterend verhaal weer!! En die grappige buien van je weten we maar al te goed.... ;)

  • 19 Maart 2013 - 14:42

    Kai:

    Hee Jent,

    Leuk verhaal weer. Maar ben je niet ontzettend brak als je met 5 mensen een hele fles vodka op drinkt? Hoe kan je dan de volgende ochtend een tour doen?? :o

    Heb trouwens mijn kniebanden verrekt zondag... Was aant hockeyen en mijn linker voet bleef hangen toen ik naar een bal dook. Heb dus 3 a 4 uur in het ziekenhuis gezeten. Was echt vet klote, maar ze hebben de wedstrijd wel afgerond met 7-2 voor ons. Dus das wel vet, zeker omdat melle ging keepen.

    Mick is namelijk naar China voor 2 maanden... Maar volgend weekend moeten we tegen de koploper, en hockeyen hoort denk ik niet echt tussen de rust die de dokter me opdroeg. Dus dat wordt hem jammergenoeg niet.

    Loop nu dus een week op krukken, wordt er nu al gek van. Zeker omdat ik ook nog een verband om heb die er voor zorgt dat ik mijn been niet normaal kan buigen.

    Ben als het goed is wel weer hersteld voor mijn volgende optreden met toneel, de 28e. Dus das dan wel weer chill.

    Weet niet of ik het je al had verteld, maar ik ga over een maand (14 april) met de derde klas mee op praagrijs dus dat is wel heel tof.

    uhm voor de rest, niet heel veel aan de hand. Maar dit lijkt me wel weer genoeg, ik moet natuurlijk niet meer gaan schrijven dan jij... (sowieso vrij onmogelijk haha)

    Groeten ;)

  • 19 Maart 2013 - 20:37

    Debbie Grundel:

    Heee Jente!

    Leuk dat je hebt gereageerd op mijn blog! Berlijn is ook echt de moeite waard om te bezoeken! Als ik jouw blog zo lees vraag ik me soms wel eens af of je nog wel naar school gaat daar. Haha het is daar echt één groot feest he?! Heel erg leuk om te lezen hoe jullie het daar hebben en wat jullie allemaal beleven!
    Ik hou je blog in ieder geval bij! Have fun nog daar :)

    xxx

  • 20 Maart 2013 - 10:31

    Loes:

    Klinkt als een superleuk weekendje Warschau. Ben wel blij dat ik dat hostel niet schoon hoef te maken... Eindelijk leuke, single mannen ontmoet? En hoe koud was het daar? Jullie zijn wel wat gewend, maar ik lees nu dat jullie een paar keer door de kou naar binnen moesten.

    Ik heb vorige week op maandag een uurtje in de zon gezeten en op donderdag een sneeuwstorm getrotseerd op het fietsje..Maart roert zijn staart, om maar eens een uitdrukking uit de oudheid te gebruiken. groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jente Zoë

Actief sinds 04 Juli 2009
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 91040

Voorgaande reizen:

01 November 2015 - 05 Mei 2016

India, Aus en NZ

16 September 2015 - 16 September 2015

Citytrips

02 Februari 2013 - 01 Juli 2013

Vilnius, Litouwen!

19 Juli 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: