Rustig weekje - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Jente Zoë Slaghek - WaarBenJij.nu Rustig weekje - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Jente Zoë Slaghek - WaarBenJij.nu

Rustig weekje

Blijf op de hoogte en volg Jente Zoë

12 Maart 2013 | Litouwen, Vilnius

Toen was de maandag alweer voorbij voordat ik het door had. En dat zonder een verslag te plaatsen, oeps! Het was gister Onafhankelijkheidsdag, daarom leek het net een zondag. Vandaar dat ik dus was vergeten een verslag te schrijven.

Nu ik hoor ik de oplettende lezer denken: Alweer Onafhankelijkheidsdag? Jazeker. Litouwen heeft namelijk niet 1, maar 2 onafhankelijkheidsdagen. Korte geschiedenisles over Litouwen: Litouwen werd onafhankelijk naar WWI op 16 Feb 1918. In de WWII werden ze echter weer bezet, eerst door Soviet Unie, daarna door Duitsland. Duitsland vertrok uit Litouwen na het verliezen van de oorlog, waardoor het weer in de handen van de Soviet Unie kwam. Pas in 1990 heeft Litouwen zich opnieuw weten vrij te vechten. Dit is wat er gister, op 11 maart, gevierd werd. Dan weten jullie dat ook weer!

De samenvatting:
Feestje bij Enrico thuis, Salento, Behavior and Bodylanguage, German & Netherlands Evening, Advanced German, Hongarian Night, Happy Hour, Cocainn, films kijken.

Dinsdag had ik weer een privelesje Accounting & Taxes. Mijn lerares is heel blij met me, omdat ik alles zo goed snap. Ze geeft punten in de les als je opdrachten doet. Omdat ik bijna alle opdrachten foutloos doe, hoef ik waarschijnlijk niet eens een tentamen te maken aan het einde van het semester :P 'S avonds hadden we een feestje bij Enrico om te vieren dat hij eindelijk een appartement heeft gevonden. Hij woonde in een dorm best wel ver buiten de stad en is dus een maand hard opzoek naar iets anders. Eindelijk gelukt! Best groot appartement wat hij deelt met drie andere, 1 student uit Argentinie, 1 schrijver uit Italie en de laatste weet ik niet meer. Ze hadden 1 slaapkamer omgebouwd tot woonkamer. Daar hebben we lekker muziek opgezet en gedanst, terwijl de rokers voornamelijk in de keuken bleven. Dat roken blijft toch altijd voor een scheiding in een feestje zorgen, soms beetje jammer. Daarna met z'n alle naar Salento, het was ten slotte dinsdag avond.

Met het gebruikelijke slaap tekort naar school geweest. We hoefden gelukkig niet naar de tweede les, dus dat was weer een meevaller. Voor de eerst les, Intercultural Communication, moesten we allemaal een presentatie maken over gebaren en gebruiken in je eigen land. Omdat Juliette die les ook heeft, heb ik het maar niet over Nederland gedaan. (Zoveel interessante gebruiken hebben wij nou ook weer niet) In plaats daarvan heb ik het over groepen binnen mijn eigen leven gedaan. Zo heb ik uitgelegd dat studenten bijna altijd verkleed naar feestjes gaan, dat het voor cafe's in Delft heel belangrijk is om de Kelnerrace te winnen, dat we op de hockey The Dansant hebben en dat je op rugbyfeesten mensen mag slaan als ze geen bier in hun handen hebben. Uiteraard allemaal geïllustreerd met foto's van mij en Riss in dierenpakken, van mij en mijn collega's als Legopoppetjes en met een foto van onze kratten stapel op TD! Iedereen vond mijn presentatie erg leuk :) Woensdag avond was er een German & Netherlands Evening in een Pub. We zijn even langs gegaan, hebben wat gedronken, hebben twee duitsers verslagen met tafelvoetbal en zijn toen weer naar huis gegaan.

Donderdag lekker rustig dagje gehad, beetje series en films gekeken. Voor het eerst Pulp Fiction in 1x gezien! Had heel veel stukken al wel een keer gezien, maar ik had em nog nooit in 1 stuk gezien.

Vrijdag weer een lekkere lange dag op school. Eerst twee lessen achter elkaar. Bij de tweede les mochten we gelukkig een stuk eerder weg, zodat we lekker lang hadden om te lunchen. Ik ben met Riku naar een winkelcentrum in de buurt gegaan en heb lekker pasta-pesto gegeten. Of nou ja, lekker.. Het was pasta in een soort groene soep, die blijkbaar pesto voor moest stellen. Het was nog geen twee euro, dus had er ook eigenlijk niet te veel van verwacht. Het was in ieder geval lekker veel :) Daarna hadden we nog wat tijd over om ons huiswerk te maken voor Duits en voor een potje tafelvoetbal. Ik was met Carlos uit Spanje tegen Riku en Jesus, ook uit Spanje. Weer gewonnen :) Bij Duits zijn we tot de conclusie gekomen dat we niet allemaal hetzelfde niveau hebben. Er komt nu dus een Advanced German les. Gaan we dus toch nog echt iets leren!

Zaterdag hadden we weer een cultureel avondje bij ons thuis. Dit keer was het de beurt aan Adam om zijn kookkunsten te laten zien. Het was nog flink wat werk! Eerst moest er heel veel ui gesneden worden, die taak hadden Florian en ik op ons genomen. Daarna moesten de halfgekookte rijst, het vlees, de ui en een paar eieren door elkaar gemengd worden. Met de handen wel te verstaan! Lekker vies klusje. Ik moest mijn eigen vega mengsel natuurlijk maken, dus Adam en ik stonden lekker te kliederen met z'n tweetjes. Daarna moest dit mengsel in een paprika en dit moesten als geheel worden gekookt in tomatensaus. De rest van het mengsel hebben we gemengd met wat paneermeel en daar hebben we ballen van gemaakt. Dat moest heel lang koken, dus tegen de tijd dat het klaar was had iedereen klink honger! Die gevulde paprika's vulde gelukkig goed en we hadden nog flink wat over voor de volgende dag. Na het eten eerst naar Tarantino voor Happy Hour en daarna naar Cocainn, waar de naakte barman dit keer was vervangen door twee jongere barmannen die wel gewoon hun broek aan hielden tijdens de vuurshow :)

Zondag weer rustig aan gedaan. Ik heb lekker een stukje gewandeld door het bos achter ons huis. Anderhalf uur bergen op en af gelopen en gegleden, want het was nog flink glad. Adam had de vorige avond zijn computer bij ons gelaten. In zijn dorm hebben ze een super sterke firewall, waardoor ze niks kunnen downloaden. Daarom had hij zijn computer bij ons laten overnachten. Ook hebben we wat films uitgewisseld. Zondag kwam hij dus even langs om zijn spullen op te halen. We hadden ook een pan van Riku en Annamari geleend, dus die nam hij ook mee. Omdat we nog zoveel eten over hadden, heeft Adam 1 paprika gegeten en heeft hij er nog een paar meegenomen voor Annamari en Riku. Daar waren we gelukkig ook weer vanaf :)

Maandag was dus Independence day. Na een paar dagen flink veel zon te hebben gehad, was het weer tijd voor flink wat sneeuw. Het heeft de afgelopen twee dagen non-stop gesneeuwd. Gister dus lekker binnen gebleven en wat series gekeken en een film die ik van Adam had gekregen.

Vandaag weer een leuk opeens geen priveles Accounting & Taxes gehad. Er was opeens een jongen uit Nigeria die de lessen ook gaat volgen. Ik heb gister de topografie van Afrika geleerd, dus ik weet nu precies waar dat ligt! Vanavond eerst een drankje bij de dorm van Stefan, Eva, Adam en Florian (Olandu), daarna karaoke bij Broadway en dan toch weer naar Salento.

Omdat ik al een paar keer de vraag heb gehad over hoe het hier met de mannen zit, gaat het lijstje dit keer over wat voor mannen er hier zijn:
1. Litouwers: Op z'n zachtst gezegd zijn dit niet de knapste mannen die ik ooit heb gezien. Sommige schijnen te denken dat ze een snor nodig hebben, wat ze eigenlijk bijna nooit ten goede komt.
2. Italianen: Zien er meestal wel goed uit, maar gaan eigenlijk alleen met andere Italianen om. Ook drinken ze vaak heel veel, waardoor ze uberhaupt niet meer aanspreekbaar zijn tegen de kijk dat ze in Salento aankomen.
3. Fransen: Vinden zichzelf vooral erg leuk en praten daarom ook vooral Frans met elkaar.
4. Kazachstanen (Denk niet dat dit een woord is, maar jullie snappen wat ik bedoel): Vaak kleine luidruchtige mannetjes rond de 17-19. Kunnen nog niet zo goed tegen verantwoordelijkheid, dus gaan bijna elke avond uit. Hebben vaak ook een uni-brow, niet heel erg charming dus.
5. Turken: Vaak al wat ouder en zien er vaak verzorgd uit. Zijn alleen niet heel erg out-going, weet niet of dit verlegenheid is of dat het door de taal komt.
6. Duitsers: Typische Duitsers zijn te herkennen aan het kapsel, cliche maar het is echt waar. Kort aan de zijkanten, wat langer bovenop en vaak een nette scheiding. Nu ik mijn Duitse skills aan het verbeteren ben kan ik wel leuke gesprekken met ze voeren, maar het blijven meestal best 'strikte' mensen.
7. Spanjaarden: Vaak wel knappe jongens, maar vinden zichzelf vaak iets te leuk. Ook zijn ze vaak kleiner dan ik ben en geobsedeerd met voetbal. Zo hebben ze vaak een voetbalshirt aan als hun team speelt, niet echt mijn ding.
8. Portugezen: Beetje hetzelfde als Spanjaarden, maar dan met meer haar. Ze zijn wel minder geobsedeerd door voetbal, maar dat haar blijft een issue.

Uit de andere landen zijn vaak maar weinig mensen waar ik mee heb gepraat, daar kan ik dus niet echt een oordeel over geven. Verder geldt de gouden regel als het om mannen gaat ook hier:

De leuke mannen zijn bezet of gay.

Blijkt dat toch een internationaal fenomeen te zijn. Weer wat geleerd!

Nou dat was em weer voor deze week. Iets later dan gepland, maar dat kan de beste over komen ;)

Tjuus!

  • 12 Maart 2013 - 17:13

    Debbie:

    Hi jente!

    Leuk om jouw blog te lezen! Wat een party's hebben jullie daar zeg! Heb je nog wel tijd om naar school te gaan?! :P
    Is het bij jullie daar ook zo koud? Wordt hier in Berlijn wel tijd voor een beetje lente vind ik!! En die Duitse mannen kapsels, dat klopt echt!!!

    Viel spass!!

    Xxx debbie

  • 12 Maart 2013 - 17:16

    Jamie:

    Haha geweldige omschrijving van de mannen daar. Niet veel soeps dus hahah! Weer een leuk verslag om te lezen! Oh ik heb trouwens skype, maar kan nu niet praten omdat me verstandskiezen net zijn getrokken, maar dan weet je dat vast hahah
    Have fun! Xx

  • 12 Maart 2013 - 20:05

    Loes:

    Jullie hebben wel een leuk leventje, zo. Lijkt het maar zo, of hebben Juul en jij je vooral omringd met mannen? Mannen die eten kunnen koken, die moet je te vriend houden.
    Ik bedacht me van het weekend in ene, toen je vertelde over de verwachte -19 C, dat jullie dan wel moeten oppassen met drank... In Rusland, en dat is bij jou om de hoek, vriezen er nogal eens wodkadrinkers dood in de winter.
    De goede raad van deze week: Pas op met wodka en vrieskou!
    groetjes, ook van Erik, Loes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jente Zoë

Actief sinds 04 Juli 2009
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 91044

Voorgaande reizen:

01 November 2015 - 05 Mei 2016

India, Aus en NZ

16 September 2015 - 16 September 2015

Citytrips

02 Februari 2013 - 01 Juli 2013

Vilnius, Litouwen!

19 Juli 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: