Bezoek - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Jente Zoë Slaghek - WaarBenJij.nu Bezoek - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Jente Zoë Slaghek - WaarBenJij.nu

Bezoek

Blijf op de hoogte en volg Jente Zoë

04 Maart 2013 | Litouwen, Vilnius

En toen was het alweer maandag! We zijn hier nu iets meer dan een maand en ik begin al aardig in het ritme te komen. Ik heb nu elke dag les, wat al flink helpt! Het sneeuwt hier nog wel veel, wat wel wat anders is dan in Nederland als ik alle Facebook berichten mag geloven ;)

Samenvatting:
Prive les, formulier, drankje-liedje-feestje, Ewert and the Two Dragons, na zonneschijn komt toch telkens weer sneeuw, Kaziukas Fair, Pizza Party, Happy Hour, gratis taxi en Vliegveld-codes.

Dinsdag weer vroeg op voor mij prive les in Accounting and Taxes. We hadden eigenlijk een dubbel uur, maar omdat ik alleen was konden we lekker snel door de stof heen. Toen we klaar waren, bleek dat er toch nog iemand was die naar het tweede uur wilde komen. Hij had dus ook een prive les :P Daarna naar Mindaugas, de erasmus begeleider, geweest om te vragen of hij me kon helpen met een formulier voor mijn stage. We zijn de hele school drie keer door gelopen. Uiteindelijk het formulier geprint, ingevuld en gescanned. Na het eten zijn we naar het appartement van Riku en Annamari gegaan om een drankje te doen. Mindaugas was er ook, dus dat was best grappig. Daarna weer naar Broadway voor de karaoke en naar Salento, de DiscoPub. Dit is ondertussen bijna een gewoonte geworden.

Wat ook bij dit ritueel hoort is het tekort aan slaap waarmee we de volgende dag op school verschijnen. Nadat we de lessen ook weer hadden overleefd, hebben we een rustig avondje thuis gehad. Beetje series kijken.

Donderdag zijn we na school even naar het winkelcentrum geweest, want Stefan vierde zaterdag zijn verjaardag en daar moesten we natuurlijk een cadeautje voor kopen. Sinds we Django hebben gezien, hadden we al een idee voor een cadeau. In de film zit namelijk een dokter en zijn paard heet Fritz. Stefan zijn achternaam is Fritz, dus moesten we natuurlijk een paardenhoofd op een stok voor hem kopen. Hij maakt zelfs geluid :) We hebben ook nog wat ballonnen en kaarsjes gekocht. We hadden van Eva gehoord dat er die avond een leuke, Estlandse band zou optreden. Ewert and the Two Dragons. De kaartjes waren maar 12 euro, dus dat leek ons wel wat. Ze waren inderdaad heel leuk, een beetje Mumford-and-Sons-achtig.

Nadat het zonnetje goed zijn best had gedaan op dinsdag, woensdag en donderdag, was het vrijdag toch echt weer tijd voor sneeuw. En niet zo'n klein beetje ook! We hadden die dag van 8:30 tot 15:15 les, dus we hadden het niet echt door, totdat we naar huis wilde. Er lag een verse laag sneeuw en de vlokken vlogen horizontaal door de lucht. Gelukkig zijn ze er hier aan gewend en reed de bus ons gewoon netjes naar huis.

Zaterdag hadden we een lekkere drukke dag. Omdat Stefan jarig was, kwamen er een paar vrienden van hem langs. Bij 1 meisje was de reservering van haar hotel alleen niet helemaal goed gegaan. Ze zou dus zaterdagavond bij ons logeren. Zij en Stefan kwamen dus rond half 1 naar ons appartement om haar koffer te droppen. Toen gingen zij alvast de stad in, om met de andere twee vrienden van Stefan te lunchen. Juliette, Eva, Adam en ik gingen rond 15 uur de stad in, omdat de Kaziukas Fair dat weekend was. Het is een traditionele Litouwse gebeurtenis, waarbij de hoofd straten vol staan met stands waar je allemaal spulletjes kan kopen. Waaronder een traditioneel Litouws drankje: Hot Beer. Het was best wel vies, alsof je een biertje heel lang in de zon hebt laten staan.... Maarja, dat hebben we ook weer geprobeerd, kan het van het lijstje af. Het zonnetje was weer terug, maar het was nog steeds heel erg koud. Om weer een beetje op te warmen en omdat het heel erg druk was op de markt, besloten we The Three Crosses Hill te beklimmen. Dit is een heuvel met bovenop een standbeeld van, jullie raden het al, drie grote kruizen. Het uitzicht vanaf boven is heel erg mooi, want je kan over de hele stad uitkijken. Toen we aan de andere kant weer naar beneden liepen waren we al weer bijna bij de dorm van Stefan, Eva en Adam. Wij hoefden dus nog maar vijf minuutjes met de bus om thuis te komen :) Eenmaal thuis hebben we een beetje opgeruimd en de ballonnen opgeblazen, want om zeven uur kwam iedereen naar ons appartement. Toen bijna iedereen er was, hebben we pizza besteld. Maar niet zomaar pizza, nee, pizza's met 50 cm doorsnede! Voor elf personen hebben we er zes besteld, wat precies genoeg was. Als je bij deze pizzaria pizza's besteld, krijg je de tweede van dezelfde grootte gratis. Dus uiteindelijk waren we minder dan vier euro per persoon kwijt. Door gebrek aan taart, had ik bedacht dat we kaarsjes in de pizza moesten steken :P Daarna met z'n alleen naar de bus om de stad in te gaan. Maar omdat de zon had geschenen, was het nu natuurlijk weer tijd voor sneeuw. Door de zon was er flink wat sneeuw gesmolten, wat daarna weer was opgevroren. Dit had als resultaat dat wij, na een paar drankjes, al glijdend van onze berg af moesten. Eerst naar een club geweest waar we tijdens het Happy Hour twee cocktails kregen voor de prijs van 1. Daarna naar een andere club, Cocainn. Blijft een beetje een vreemde club, omdat de barman in zijn onderbroek een vuurshow doet. Vervolgens trok hij deze keer zijn kleren niet eens meer aan, beetje vreemd. Toen we allemaal genoeg gedronken en gedanst hadden, wilde we een taxi pakken. Je moet hier gewoon zeggen dat je ergens heen wil voor 20 litas, want als ze een teller gebruiken is het meestal veel duurder. Ik sprak dus twee jongens in een auto aan, die blijkbaar helemaal geen taxi waren. Er stond wel iets op de zijkant van de auto, maar ze hadden geen lampje. Eenmaal thuis aangekomen hoefden we ook niet te betalen. Het enige dat we moesten doen, was voor ze bidden. Dus dat was ook weer een bijzondere ervaring.

Zondag maar weer even een balans-dag gehad.

Vanochtend weer lekker vroeg op. Voor Tourism Geography gaan we nu echt aan de slag. We moeten landen, hoofdsteden en vliegveld-codes leren van heel veel landen. Voor het eerst sinds ik hier ben dat ik dus echt aan de bak moet! Vandaag is Stefan echt jarig, dus ga ik zo nog even langs om taart te eten, nomnomnom!

Voor het lijstje van deze week had ik een suggestie gekregen om de tien vreemdste situaties door cultuurverschillen op een rijtje te zetten. Dus hier komt ie:

1. Litouwse mensen gaan niet voor elkaar aan de kant. Ze blijven liever rechtdoor lopen terwijl ze sorry mompelen, dan dat ze wat verder voor zich uitkijken en gewoon om elkaar heen lopen.
2. Dit heeft ook tot resultaat dat ze niet altijd wachten totdat de mensen uit de bus zijn voordat ze instappen. Beetje onhandig.
3. Er mag hier niet gedronken worden in het openbaar, maar er zijn wel veel alcoholisten. Bij de supermarkt bij de dorm van Eva, Stefan en Adam kruipt er altijd wel eentje rond.
4. Volgens mij is de oudere zorg hier heel slecht, want alle oudjes lopen heel erg krom en langzaam. Ze hebben ook bijna allemaal een wandelstok en een grote bontjas. En ze hebben het niet zo met buitenlanders, waardoor ze ons altijd heel erg chagrijnig aankijken.
5. De jongere generatie zijn wel aardig tegen ons, maar hebben wel vaak moeite met engels praten. Ook vragen ze vaak de standaard vragen over of we wiet bij ons hebben en of we mensen kennen die naar de hoeren gaan. Ik ben bang dat we nooit meer van dat imago af zullen komen ;)

Op school hebben we ook nog de nodige cultuurverschillen.

6. Jad komt uit Frankrijk en hij geeft alle meisjes altijd twee zoenen. Ook vindt hij hier alles super goedkoop, omdat hij in Parijs voor alles natuurlijk veel meer betaalt.
7. Ook de dames uit Portugal zijn erg van het knuffelen en zoenen.
8. In Finland zijn ze echter wat minder lichamelijk, wat voor Riku wel is moeilijk is. Hij weet af en toe niet zo goed hoe hij gedag moeten zeggen tegen mensen :P
9. Er zitten twee mensen uit Tadzjikistan in onze Duitse les. Ik weet niet of het bij hun cultuur hoort of dat het toeval is, maar ze zijn allebei nogal betweterig. Daarnaast geven ze vaak nog het verkeerde antwoord ook, dus das al helemaal irritant.
10. Een groot deel van de mensen uit Turkije en Azerbeidzjan zijn hier om een blonde vriendin te zoeken en hebben dus een iets andere instelling op school dan wij. Zijn hoeven ook maar 15 punten te halen, i.p.v. de 30 punten die wij moeten halen.

Dit was em weer voor deze week!

Geniet van het zonnetje in Nederland en tot volgende week :)

• 04 Maart 2013 - 20:42

Jamie:

Hahaha weer een mooi verslag om te lezen jent :D
    Jij en je dikke vrienden uit tjadzikistan! Hoe zit het eigenlijk met het litouwse mannen vlees? Hebben ze allemaal een baard en een bontmuts? Hahaha xxx

• 05 Maart 2013 - 09:56

Erik:

Mooi verslag weer schatje!!! Je laarzen komen dus goed van pas met al die sneeuw... ;)

• 05 Maart 2013 - 14:14

Kai:

Hee zus,

Zit nu naar die Ewert and the two dragons te luisteren en is inderdaad best lekkere muziek.

bedenk nu trouwens dat ik nog niet eens heb verteld over het toneelstuk. Was echt super vet, kwam er trouwens wel achter dat de helft van de musicalgroepen op het Montaigne zat, best wel grappig, ook wel raar.

Maar wees niet getreurt, we gaan het stuk nog een aantal keer doen. Dus je kan nog wel een keer kijken... Misschien moet je dan wel naar Deventer. Maar joh je hebt toch een studentenOV haha.

Voor de rest gaat het trouwens ook wel best. Met jou ook zo te lezen :)

Veel plezier in je komende week ;)

• 08 Maart 2013 - 10:35

Paula:

He jent! Super leuk al die verhalen. Zit ze nu in de trein te lezen. Die oudjes doen het volgens mij wel slim: in Nederland blijven ze binnen of breken ze hun heup bij een halve cm sneeuw! (Ik heb ze allemaal langs zien komen tijdens mijn ouderengeneekinde stage;)). Krom lopend val je van minder hoog denk ik. En minder last van luchtweerstand en als je bijelkaargekropen loopt is t ook nog eens warmer.

Heb jij al blonde mannen gescoord?

Groetjes Paula