MultiCulti - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Jente Zoë Slaghek - WaarBenJij.nu MultiCulti - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Jente Zoë Slaghek - WaarBenJij.nu

MultiCulti

Blijf op de hoogte en volg Jente Zoë

25 Februari 2013 | Litouwen, Vilnius

Labas,

Het blijft me verbazen hoe snel de weken hier gaan, maar als ik mijn verslagen terug lees is het maar goed dat ik elke week iets schrijf! Het is nu al een hele klus om em helemaal te lezen. Daarom wil ik jullie, mijn trouwe fans, bij deze even bedanken :) Dat jullie je er elke week weer doorheen worstelen en mij vervolgens belonen met een leuke reactie, doet mij goed! Voor degene die niet het hele verhaal willen lezen: De samenvatting.

Prive les, Oostenrijksche abend, weinig slaap, multicultural afternoon, beerpong, Hollandsche pot, heel heel heel veel films en stroomstoring!

Na een rustige maandagavond, was ik helemaal klaar voor de les dinsdagochtend. Ik was zoals gewoonlijk op tijd, wat geen gewoonte is van de meeste andere Erasmus studenten. Toen ik 25 minuten nadat de les had moeten beginnen nog steeds de enige was, wilde de lerares toch echt aan de studie. Gelukkig kwamen er op dat moment drie jongens binnen, die de les ook wilde volgen. Ze kwamen uit Spanje, wat het te laat komen verklaart. Zij zijn hier echter al een semester langer dan ik en twee van de drie kwamen er al snel achter dat het vak wel heel erg leek op een vak dat ze vorig semester volgde. Toen bleven alleen Jezus en ik over, wat je in Spanje natuurlijk uitspreekt als Gezus. Na de les samen met Gezus naar huis, want hij moet maar 1 bushalte eerder uitstappen.Eenmaal thuis eerst een beetje opgeruimd, want er zouden weer mensen bij ons langs komen. Dit keer werd er niet alleen gedronken, maar ook gegeten. We gaan proberen elke week iemand iets te laten koken uit zijn/haar land. Dinsdag was Stefan aan de beurt en wat kan een Oostenrijker nou beter maken dan Wienerschnitsel?! Ik had wat camembert gekocht om ook in een leuk gepaneerd jasje te steken :) Daarnaast een grote pan aardappels (wat uiteindelijk puree is geworden) en een grote schaal salade. We hebben heerlijk gegeten en gedronken en pakte rond een uurtje of 1 een taxi richting de stad. Toch maar weer naar die iets wat trieste DiscoPub. Gelukkig waren we dit keer met een vrij grote groep, waardoor het toch heel leuk was! Adam was gespot door een chick die ook uit Hongarije kwam, maar die wilde na een tijdje ook niet meer weg. Heeft veel gelach van onze kant en wat leuke foto's opgeleverd!

Helaas zullen we een groot deel van die foto's nooit te zien krijgen, want toen ik de volgende ochtend in mijn tasje keek was mijn camera weg... Balen, balen, balen. De eigenaar van de DiscoPub nog gebeld, maar ze hadden niks gevonden. Het was al best een oude camera en er zat een barst in het scherm, maar toch jammer dat ie nu foetsie is. Verder was ik heel trots op mezelf dat ik de twee lange lessen van die dag heb overleefd zonder in slaap te vallen :) Mijn geheim: doen alsof je alles heel erg interessant vindt, ook al weet je het al! Die avond eten gehaald bij de chinees bij ons in de straat, nomnomnom.

De volgende ochtend was het tijd voor een van de leukste activiteiten tot nu toe: The Multicultural Afternoon. Iedereen was gevraagd iets leuks mee te nemen uit hun eigen land en ieder land kreeg een tafel. Wij hadden eigenlijk alleen een vlag en wat stroopwafels (die overigens erg in de smaak vielen!), maar sommige landen hadden flink uitgepakt. Zo had Portugal drie soorten kaas, twee soorten worst en nog een paar zelfgemaakte dipjes. Turkije had veel verschillende soorten zoete snacks en Kazachstan had baklava. Het griekse duo had zelf tzatziki gemaakt met een griekse salade om erin te dopen. Natuurlijk kon bij de griekse tafel de ouzo niet ontbreken en ook Finland, Roemenie en Portugal hadden drankjes meegenomen. Rond 1uur hadden de meeste dus al vijf soorten drank geprobeerd en werd er gedanst op de muziek van Turkije en Kazachstan. Daarna moesten we snel opruimen, want de echte dansers waren gearriveerd. En niet zomaar dansers, nee echte Litouwse volksdansers. Gekleed in traditionele kledij en onder begeleiding van een viool en een accordeon werden de dansen voorgedaan. Daarna grepen de dansers een nieuwe partner uit het publiek en moest de rest ook mee doen. We hebben met de hele groep heel veel verschillende dansen geleerd en hebben tot een uur of 15:30 lol gehad. Daarna was de lol nog niet afgelopen, want die avond hadden we een Beerpong tournament. Dit spel speel je in teams van twee, waarbij elk team zes bekers krijgt met een beetje bier erin. Je moet een pingpong-balletje in de bekers van de tegenstanders gooien, waarna zij het geraakte biertje moeten op drinken. Wie het eerste al zijn bekers kwijt is, verliest. Juliette en ik waren een team en we hebben twee keer bijna gewonnen, wat dus betekent dat we hebben verloren. In ons eerste spel hadden we nog drie bekers toen de tegenstander er nog 1 had en in ons tweede spel zelfs nog vijf! Maar we kregen in beide gevallen dat balletje maar niet in die laatste beker... Verder wel een ontzettend leuke avond gehad en uiteindelijk hebben vrienden van ons zelfs nog gewonnen :)

Vrijdag eerst de roes uitgeslapen en daarna naar Duits geweest. Was weer erg grappig, maar we zijn wel tot de conclusie gekomen dat wij waarschijnlijk een ander examen moeten doen. Dit omdat het voor ons veel te makkelijk is en we hier eigenlijk niet heel veel van leren. Daarna hebben we een heerlijke Hollandsche Hutspot gemaakt :) Verder niet heel veel gedaan vrijdagavond.

Ik had een paar leuke tips gekregen van tante Carla. Die had het over de pan gebruiken ipv de oven. De pantosti hadden we een tijdje geleden al ontdekt, maar de wentelteefjes was ik helemaal vergeten. Deze heb ik zaterdag dus lekker als ontbijtje gemaakt :) Daarna leek het mij leuk om alle films die genomineerd waren voor flink wat oscars te kijken voor de ceremonie. Ik had er dus een paar gedownload en zaterdag hebben we Silver Lining Playbook, Amour en Argo gekeken. Stuk voor stuk hele indrukwekkende films. 's Avonds nog even de stad in voor een biertje. De rest wilde echter rond 1uur alweer naar huis, dus dat was een beetje een bummer... Zondag zijn we naar Lincoln geweest in de bios. Ook deze film was weer erg mooi! Daarna bij ons favoriete restaurant geweest en weer lekker veel desserts geproeft :)

Vanochtend was het alweer tijd voor Tourism Geography. Blijkt dat we toch iets meer moeten weten dan ik had verwacht. Vandaag alle landen en hoofdsteden in Europa geleerd en ook een lijst met afkortingen van alle luchthavens meegekregen! Wat een feest. Het goede nieuws: ik weet nu eindelijk waar Roemenie ligt. Er is hier een heel lief meisje uit Roemenie, maar ik wist eigenlijk niet zeker waar dat lag :P Op weg naar huis wilde ik nog even wat boodschapjes doen. Dat ging echter een beetje anders dan gepland. Toen ik mijn mandje halfvol had, viel namelijk opeens de stroom uit. Toen het na 20 minuten nog niet was opgelost, werden alle klanten verteld dat het waarschijnlijk nog een uur zou duren. Dus ze mochten wachten, maar ze mochten ook hun mandje aan een medewerker geven en weggaan. Er moest natuurlijk iemand gezocht worden die engels kon om dat ook aan mij te vertellen. Toen het mij duidelijk was kwam het volgende probleem. Ik was bij de drogist geweest en had dus een tasje bij me. Die had ik netjes in een kluisje gedaan voordat ik ging winkelen, maar dat had de bewaker, die bij de deur stond, niet gezien. Die ging mij in het Litouws dus vragen waar ik die spullen vandaan had, wat ik natuurlijk niet begreep. Manager erbij gehaald. Zij had echter niet zoveel zin om die andere jongen die engels spreekt weer te zoeken. Ze keek een beetje in dat tasje en zei toen iets tegen de bewaker, die met een heel zuur gezicht de deur voor me open deed. Lekker puh! Hij was denk gewoon gefrustreerd dat ie het nooit verder dan bewaker van een supermarkt had geschopt. Even later toch boodschapjes gedaan, maar wel bij een andere supermarkt. Net lekker pasta met champignons en blauwekaas-saus gegeten :)

Dit was het verhaal voor deze week, maar net als vorige week wilde ik een lijstje onderaan zetten. Loes kwam met een leuke suggestie: 10 leukste mensen die ik hier heb leren kennen. Ik zat hier zelf ook al aan te denken, wat maar weer bewijst dat de appel niet ver van de spreekwoordelijke boom valt. Hier komt ie:

1. Riku (Finland): Riku zit bij ons op school en sinds de eerste introductie activiteiten trekken we al met elkaar op. Hij heeft zo'n coole ronde bril en houdt ook van snowboarden. Daarnaast kan hij heel goed skateboarden en gaat hij hier ook wel is naar het indoor skatepark. Ik heb veel lessen met hem, waaronder Tourism Geography. Met deze les gaan we waarschijnlijk op excursie en wij hebben lopen lobbyen om naar een indoor snowboard park te gaan 150km van Vilnius! :)
2. Annamari (Finland): Het vriendinnetje van Riku. Zij studeert aan de andere universiteit in Vilnius. Super leuke meid die lekker kan dansen en waarmee ik goed kan shoppen, omdat we best wel dezelfde smaak hebben. Ik koop alleen bijna niks, want waar ga ik het laten :P
3. Eva (Estland): Leren kennen op het verjaardagsfeestje van Annamari, want ze gaan naar dezelfde uni. Ook een leuke meid, die van uitgaan houdt. Omdat ze uit Estland komt, kan ze zich hier vrij goed verstaan maken. Altijd handig als we een taxi willen bellen na het uitgaan!
4. Stefan (Oostenrijk): Ook leren kennen op het feestje van Annamari. Eigenlijk zijn er maar twee woorden nodig om Stefan te omschrijven: Flaming Gay. Ik heb nog nooit iemand zo enthousiast over Beyonce of de film Mean Girls horen praten :P En zoals te verwachten houdt ook Stefan erg van uitgaan en dansen. Verder hebben we dezelfde humor en liggen we dus geregeld samen in een deuk.
5. Enrico (Italie): Ook op het feestje van Annamari leren kennen. Hij lacht overal om en heeft een heel erg italiaans accent, waardoor eigenlijk alles wat hij zegt grappig is. Vooral als hij wat heeft gedronken is hij heel erg grappig.
6. Adam (Hongarije): Ook op het feestje van Annamari ontmoet. Houdt ook van snowboarden en is verder vooral heel erg grappig :P Hij kan Enrico heel goed nadoen. Als Enrico een smsje stuurd dat ie er niet bij kan zijn, kan Adam dat heel goed voorlezen. Verder moet hij heel vaak naar de wc en gaat ie heel hoog lachen als ie dronken is.
7. Florian (Duitsland): Roomie van Adam, hij is pas vorige week aangekomen. Hij is 27, dus wel wat ouder dan de rest en daardoor ook wat serieuzer. Hij vindt het wel leuk om met ons te eten of naar de film te gaan, maar gaat eigenlijk nooit mee uit. Verder wel een leuke vent.
8. Consuella (Italie): Leren kennen op verjaardag Annamari. Heeft ook een flink accent en zoals ik in 1 van mijn eerdere verhalen schreef: het richtingsgevoel van een steen. Daardoor kijkt ze af een toe een beetje verdwaast om zich heen, maar het is een heel lief meisje.
9. Triin (Estland): Zit bij ons op school. Beetje verlegen, maar heel lief meisje met rood haar en een bril met dik zwart montuur. Houdt niet zo heel erg van feesten, maar vindt het wel leuk om met ons om te gaan. Als je eenmaal met haar aan het praten ben, is ze heel gezellig.
10: Elvira (Rusland): Zit ook bij ons op school. Beetje hetzelfde als Triin: heel leuk meisje, maar niet heel erg outgoing. Ze houdt wel wat meer van uitgaan dan Triin, dus met Elvira haar hulp krijgen we Triin wel zover om mee te gaan.

Dit was em voor deze week!
Hoop dat jullie het ook deze week weer overleefd hebben en ik kijk uit naar jullie reacties :)

Tsjuuus! xx

  • 25 Februari 2013 - 20:26

    Erik:

    Mooi verhaal schat. Vooral beerpong.....

  • 25 Februari 2013 - 22:09

    De Oude Meester:

    Ik ben blij dat te lezen dat jullie niets leren :-) Daarvoor zijn jullie toch ook niet naar Litouwen gegaan...
    Vraag: zouden jullie het project Internationaal Zakendoen anders doen nu jullie Kazakhs en Turken tot jullie 'vrienden'kring kunnen rekenen? Denken jullie nu dat het volledige onzin is wat jullie bedacht hebben of zat er toch iets in?
    Een idee voor een nieuwe top-10.
    Wat zijn de meest merkwaardige situaties die jullie hebben meegemaakt vanwege culturele verschillen.

  • 26 Februari 2013 - 11:18

    Jamie:

    Hee meis! Wat waren je laatste twee verhalen weer leuk om te lezen! Gelukkig hebben jullie al veel mensen leren kennen, dat maakt het toch een stuk gezelliger! Het valt me wel een beetje tegen dat jullie niet hebben gewonnen met beerpong hoor hihi! Ik mis jullie gezelligheid in de klas wel hoor, tis een stuk stiller nu! Kan ik je niet gewoon een stuk nederlandse kaas met de post sturen? Ben benieuwd hoe lang het er over zal doen om bij jullie te kome haha, een nederlands survival pakket hahah! Have fun! Xx

  • 01 Maart 2013 - 16:29

    Loes:

    Hoi schat!
    Wat een feest om zoveel mensen te leren kennen, in zo'n korte tijd! En dan ook nog van die feestbeesten...
    Leuk avontuur in de supermarkt, hoe voelt dat als je omringd bent door Litouwers, die denken dat je wat gejat hebt?
    Met die 30 studiepunten gaat het wel lukken zeker. Die afkortingen van luchthavens kunnen nog eens van pas komen als je later nog eens stewardess wilt worden...
    We hebben vanavond een etentje op de golfbaan, met Hans en Marja. Daarna de 50e verjaardag van Jan Paul en morgen viert Fica dat ze 55 is geworden. Feest dus, ook hier in 't Westen.
    Groetjes maar weer en doe geen dingen die ik ook niet zou doen.... je moeder

  • 02 Maart 2013 - 19:59

    Anneke:

    Hee Jente, tjonge jonge, moet er toch altijd even wat tijd voor uittrekken om je stukjes te lezen. Wat een lap tekst. Maar ik lees ze met plezier. En ja volgens mij leer je niet veel daar? Of toch wel? Echt te gek dat je alleen in een les zat!
    Ha,ha.
    En toch wel fijn voor je dat Annemarie af en toe een feest je geeft!!
    Zie waarschijnlijk zo je paps en mams bij het feestje van Fica. En gisteren ook al een feestje gehad. Volgende week 2 etentjes, dus ik zit ook niet alleen thuis te kniezen.
    gr. Ann

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jente Zoë

Actief sinds 04 Juli 2009
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 91057

Voorgaande reizen:

01 November 2015 - 05 Mei 2016

India, Aus en NZ

16 September 2015 - 16 September 2015

Citytrips

02 Februari 2013 - 01 Juli 2013

Vilnius, Litouwen!

19 Juli 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: