Nieuwe ervaringen - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Jente Zoë Slaghek - WaarBenJij.nu Nieuwe ervaringen - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Jente Zoë Slaghek - WaarBenJij.nu

Nieuwe ervaringen

Blijf op de hoogte en volg Jente Zoë

18 Februari 2013 | Litouwen, Vilnius

Wat gaat de tijd hier toch snel, het is alweer maandag voordat ik er erg in heb! Time flies when you're having fun I guess!

Ik ga vanaf deze week twee dingen toevoegen: een samenvatting en een lijstje. De samenvatting is hieronder te vinden :) En elke week staat er onderaan mijn verslag een lijst. Ideeen voor onderwerpen van lijstjes mogen in een berichtje worden geplaatst!

Samenvatting:
Filmavond, karaoke, Salento, intercultural communication, feestje bij ons thuis, Akropolis, Kaunas, dorm, schaatsen, disco bowlen en wederom weinig slaap :)

Maandagavond zouden we een biertje gaan drinken in de stad. Tegen de tijd dat wij klaar waren met eten, wilde Adam en Enrico na 1 biertje al weer richting huis. We vonden het dus niet echt de moeite om daarvoor helemaal naar de stad te gaan. In plaats daarvan hebben we een film gekeken: Pitch Perfect. Heel grappig! Ik kreeg nog een vraag over de film die we vorige week hadden gezien: Django. De films zijn hier gelukkig wel in het Engels te zien, maar ze hebben Litouwse ondertiteling. Die kan nog wel eens verwarrend zijn omdat ze ook namen vertalen...

Dinsdagochtend zouden we ons rooster krijgen, wat uiteindelijk dinsdag middag werd. Toen de roosters eenmaal binnen waren, bleek dat niet alle vakken die de studenten hadden aangevraagd erop stonden... Gelukkig stond vijf van mijn zes vakken er wel op, maar sommige studenten kwamen niet verder dan 2. Gelukkig is er buiten de lessen om genoeg te doen in Vilnius! Ik ben met Stefan en Eva naar Broadway pub gegaan, waar ze elke dinsdag karaoke hebben :) Er waren eerst een paar dronken meiden die litouwse nummers gingen zingen, wat ze niet heel goed af ging. Maar daarna werd het al snel beter! Nadat Stefan en ik allebei een nummer hadden gedaan was het tijd voor de volgende club: Salento. In deze zogehete "discopub" worden elke dinsdag en vrijdag feesten gegeven voor erasmus studenten. Dit keer was het thema carnaval, wat tot resultaat had dat een piraat het liedje "welcome to lituania" zong om de avond te openen... Heel bijzonder. De hele avond lekker gedanst, daarna een taxi gepakt. Hij heeft eerst Eva en Stefan naar hun dorm gebracht en daarna naar mijn huis gereden voor minder dan zeven euro! Het openbaar vervoer is hier echt belachelijk goedkoop.

Vier uur later was het alweer tijd om op te staan en naar ons eerste college in Litouwen te gaan! We waren in totaal met zes mensen, maar het was een hele grappige les. Vooral omdat de leraar uit Argentinie komt en dus dingen als "I gwill be verry ghappy to ghelp you" zegt. Verder is hij gelukkig heel aardig, want ik heb twee lessen van hem. Daarna had ik nog een les: finance and credit. Ook hier waren we maar met vijf studenten.. Daarna even langs Mindaugas, onze coordinator, gelopen om te kijken naar andere lessen. Mijn psychologie les gaat niet door, dus moest ik een ander vak kiezen, hierover straks meer ;) Daarna zijn we snel naar huis gegaan, want die avond hadden we een feestje bij ons thuis! Een echte Litouwse lekkernij is Fried bread of Kepte Duona. We zijn hier best verslaafd aan geraakt, dus het leek ons een leuk idee om ze zelf te maken. Dit resulteerde in een blank staand appartement, dat uiteraard heerlijk rook NOT. Snel alle ramen en balkon deuren open gezet, waardoor de geur gelukkig al snel weg trok. Om te compenseren voor al dat vet hadden we ook een boord met rauwkost al snack :) Annamarie en Riku kwamen lekker vroeg, omdat Annamarie vroeg op moest de dag daarna. Enrico had tot laat college, dus hij en Adam kwamen pas aan toen Annamarie en Riku net weg gingen. Uiteindelijk zijn Enrico en Adam blijven slapen, omdat ze geen zin meer hadden om naar huis te gaan. Leuke anekdote: We hebben een kleedje over de bank liggen, omdat de bank nogal lelijk is. Enrico had het koud, dus is hij 's nachts op zoek gegaan naar dat dekentje. Ondanks dat Adam op de bank lag te slapen, heeft Enrico het onder hem vandaan getrokken. Adam had niks door :P

Donderdag niet heel veel gedaan, behalve opruimen en series kijken.

Vrijdag had ik een hele drukke dag. Het begon met twee lessen: Event mangement en Intercultural Communications. Daarna ben ik met Riku gaan lunchen, om vervolgens weer terug naar school te haasten voor de volgende les. Er werd mij gevraagd of ik al Litouws kan. Het antwoord is nee, ik kan alleen hallo en bedankt zeggen en ik weet heel veel busstops :P Maar ik kom niet met lege handen thuis op het taalvlak. De nieuwe les die ik gekozen heb is namelijk Duits! Dit hadden we vrijdag middag. Het wordt gegeven door een homo, wat ook weer zorgt voor hele leuke lessen. Daarna gingen Riku en ik richting Akropolis (winkelcentrum), waar we Enrico, Consuella, Adam en Annamarie zouden meeten. Lekker een beetje rondgelopen en geshopt. Ik heb een mooi vest gekocht voor maar twintig euro en ik heb een heel mooi jurkje laten hangen voor zeventig euro, dus ik ben best trots op mezelf :) Na een tijdje wilden we ergens iets gaan eten, maar dat was nog makkelijker gezegd dan gedaan! Bij de vijfde pizzatent hadden ze eindelijk plek voor ons. Toen bleek onze serveerster echter geen engels te kunnen, dus moest er een andere bij gehaald worden; moeilijk, moeilijk. Uiteindelijk wel heel lekker gegeten en daarna nog een biertje gedaan in de stad met Adam en Consuella. Consuella ging daarna nog naar de film, dus ze ging wat eerder weg dan wij. Consuella heeft echter twee problemen: 1. Ze komt uit Italie en kan slecht Engels 2. Ze heeft het richtingsgevoel van een steen. Dus toen ze de pub uit stapte, begon ze gelijk de verkeerde kant op te lopen. Gelukkig zaten wij bij het raam, dus we zagen het gebeuren. Adam er achteraan, maar ze was al best ver. Toen Adam haar eindelijk vond, stond ze heel verbaasd om zich heen te kijken en zei ze, met zwaar italiaans accent: I do not-u recognise this-u corner. Heel grappig.

Eva ging naar haar vriendje in Tallin voor valentijnsdag, dus had ik het idee om ook op een tripje te gaan. Zaterdag zijn Juliette, Riku, Annamarie, Stefan, Adam en ik dus naar Kaunas gegaan. Kaunas is de op een na grootste stad in Litouwen, dus dat leek ons wel een goed idee. Er was echter niet zoveel te doen. Het was Bevrijdingsdag, waardoor wij hadden verwacht dat er wel wat leuke activiteiten zouden zijn. Het tegendeel was echter waar; de meeste winkels waren dicht. We hebben wat rondgelopen, wat gegeten en gedronken in leuke cafeetjes en zijn toen weer richting Vilnius gegaan. Gelukkig is een uurtje met de trein hier maar 2,50. Eenmaal in Vilnius wilde we wel samen eten, maar hadden we niet heel veel zin om uit eten te gaan. Daarom zijn we richting de dorm gegaan waar Stefan en Adam wonen. Eerst wat boodschapjes gedaan en daarna met z'n alle pasta gemaakt :) Het was nog een heel avontuur om genoeg borden, bestek en stoelen bij elkaar te krijgen. Uiteindelijk hebben Annamarie en Riku een bord gedeeld, had iedereen alleen een vork of een lepen en moest ik op de tafel zitten. Als we in zo'n dorm zijn ben ik heeeel blij dat wij een appartement hebben. De slaapkamers voor drie personen zijn nog kleiner dan de kamer die ik alleen heb en de keukens zijn ook heel klein. De koelkasten hangen vol met briefjes met bedreigingen richting de personen die eten van anderen hebben gestolen en niks is echt schoon. Desondanks was het erg gezellig!

Zondag wilde we gaan bowlen in Akropolis (ja dat kan ook in een winkelcentrum). Toen we om vier uur bij de bowlingbaan aan kwamen, bleek echter dat we pas om zes uur een baan konden krijgen. We hadden dus nog flink wat tijd om te doden. Naast winkels en een bowlingbaan hebben ze in dit winkelcentrum niet alleen een bios, maar ook een schaatsbaan. We zijn voor 2,50 dus een half uurtje gaan schaatsen. Dit was heel leuk, totdat een meisje mij omver schaatste en ik heel hard viel. Ik heb nog steeds best wel last van mijn knie en heup, dus dat was een beetje jammer. Het bowlen ging daardoor ook niet geweldig, maar het was wel gezellig :) Daarna nog een hapje eten en een biertje in de stad gedaan. Tijdens het eten stond de Litouwse versie van The X-Factor op. Wij waren het er echter al snel over eens dat ze allemaal naar huis moesten, wat wel aan geeft hoe goed ze waren...

Vandaag moest ik al om 6:45 op, omdat ik om half negen les had. Verder dus een lekker rusting dagje gehad.

Het lijstje van deze week: Dingen die ik hier mis

1. Mijn fiets: het is heel fijn dat het openbaar vervoer hier zo goedkoop is, maar af en toe zelf bepalen hoelaat je weg gaat is ook wel fijn.
2. Lekker donker brood: het enige brood dat hier niet keihard is, is wit brood. Ik eet dus veel crackers ipv, omdat wit brood niet echt vult.
3. Nederlandse kaas: we hebben nu wel kaas gevonden die niet vies is, maar echt super lekker is het ook niet.
4. Zonlicht: het is hier niet heel lang donker, maar het is hier overdag altijd heel grauw. Met een klein zonnestraaltje zou de boel er al een stuk vrolijker uit zien.
5. Vleesvervangers: blijkbaar hebben ze geen vegetariers in Litouwen, want ik heb nog nergens iets gezien wat ook maar een beetje op vleesvervangers lijkt.
6. Tosti apparaat: Lijkt misschien stom, maar het zou echt heel fijn zijn om een tosti apparaat te hebben. We hebben namelijk ook geen oven of magnetron en met een tosti apparaat kun je best veel! (ik bedoel wel zo'n panini ding)
7. Naturel/paprika chips: Ze hebben hier alleen chips met kaas, ui of tomaat smaak. Ook lekker, maar een bakje naturel chips kan af en toe lekker zijn.
8. Een voordeur die in het slot valt: We hebben hier twee voordeuren die we elke keer open en dicht moeten draaien met twee verschillende sleutels.
9. Leuke buren: Al onze buren zijn chagrijnig. Ze hebben zelfs geklaagd over het feit dat we bierflesje in ons raamkozijn hadden staan...
10. Familie, vrienden, collega's en natuurlijk Maya en Binky: Ik heb niet heel veel tijd om jullie allemaal te missen, omdat ik het hier zo druk heb :P Maar vind het bijvoorbeeld heel jammer dat ik niet bij de voorstelling van Kai was, of dat Maya niet gezellig bij me in bed komt liggen!

Dit was em voor deze week.

Beetje deprie einde, volgende week een leuker lijstje. Misschien dingen die ik hier wel leuk vind, top 10 activiteiten in Vilnius of dingen die voor de komende tijd gepland staan. Zeggen jullie het maar welke het moet worden ;)

Tjuuus!!

  • 20 Februari 2013 - 17:14

    Loes:

    Hoi lieverd,
    Wat ontzettend knap van je dat je een jurkje hebt laten hangen! Als ik jou was, zou ik bij elke aankoop gelijk iets anders weggooien, anders kom je niet uit met je bagagelimiet aan het eind van je reis.

    Een idee voor een lijstje: een beschrijving van de 10 leukste/interessantste mensen die je hebt leren kennen in Vilnius.

    Vandaag weer in je huisje geweest. Flink schoongemaakt weer, gordijnen opgehangen, tafel en kledingrek in elkaar geschroefd. Lies en Rene helpen zaterdag wat spullen verhuizen en dan kan Esther er volgende week in...
    Hopelijk neem je ook af en toe rust, want het tempo wat je nu aanneemt is toch niet vol te houden????

    Het is wel stil in huis, met maar 1 kind! Nu hebben we het nog even druk met jouw huisje, maar straks moeten we toch echt leren om te gaan met het lege-nest-syndroom.. Ik heb al een abonnement op de Bios en op de sportschool!
    groetjes, Loes

  • 22 Februari 2013 - 22:59

    Carla:

    Hoi Jente, Even een tip voor je tosti: gewoon je tosti bakken in de koekenpan! Af en toe even draaien. Leo is er dol op. Het heeft me wel een koeken[an gekost die door de hitte krom trok. Neem er dus een met een dikke bodem.
    En maak lekkere wentelteefjes van je harde bruine brood. Even door de melk halen met ei en hup in de koekenpan. Doe er een plak kaas bovenop, deksel op de pan. Je kaas smelt dan lekker.
    En een koekenpan met deksel IS een oven. Zelfs een Pizza bakken lukt!
    Veel plezier weer deze week en is er geen hoogtezonnetje in Vilnius?
    Groet, Carla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jente Zoë

Actief sinds 04 Juli 2009
Verslag gelezen: 466
Totaal aantal bezoekers 91029

Voorgaande reizen:

01 November 2015 - 05 Mei 2016

India, Aus en NZ

16 September 2015 - 16 September 2015

Citytrips

02 Februari 2013 - 01 Juli 2013

Vilnius, Litouwen!

19 Juli 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: