Riga en Finland - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Jente Zoë Slaghek - WaarBenJij.nu Riga en Finland - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Jente Zoë Slaghek - WaarBenJij.nu

Riga en Finland

Blijf op de hoogte en volg Jente Zoë

08 Juni 2013 | Litouwen, Vilnius

Ik had de afgelopen paar dagen geen computer tot mijn beschikking, dus vandaar dat het verslag wat later komt! En wat is er weer veel gebeurd! Ik zal proberen het kort te houden (wat waarschijnlijk niet gaat lukken), dus bereid je maar voor :)

Samenvatting:
Karaoke en Salento, KGB Museum, kano pitstop, golfen, farmers market, park, Stef, werken, inpakken, Pubcrawl, slaap tekort! bus, middag dutje, wandeling door Riga, Lido, Afrein, Cuba club, Free Walking Tour Riga, Garlic, boekje lezen in het park, Hare Kristna, bier in het hostel, Little Moscow Walking Tour, farmers market, strand!! regen, Miit, Afrein, bus, boot naar Helsinki, Maya, Irish Pub, pizza, Irish Pub, autopech, Tampere, kampvuur bij een meer, Watchmen, Cafe Europa, trein, boot, biertje bij de Red Emporer, bus.

(Ok, dit wordt een lang verslag :P)

Dinsdagavond heb ik de avond weer, zoals gewoonlijk, bij Broadway en Salento doorgebracht, was weer erg gezellgi! (Zie foto's/filmpje op Facebook)

De volgende dag ben ik met een Amerikaanse tweeling naar het KGB museum geweest. Dat is een museum over Litouwen in de tijd dat ze werden onderdrukt door de Soviets, de Duitsers en toen weer de Soviets. Was heel indrukwekkend. Daarna heb ik even wat gegeten en ben ik naar mijn favoriete plekje gegaan langs de rivier in Uzupis. Riku, Annamari, Florian en Adam gingen die dag kanoen, dus heb ik daar op ze gewacht.
's Avonds ben ik in het hostel gebleven en heb ik gegolft met mijn telefoon. Was erg leuk :)

Donderdag ben ik naar de farmers market geweest om wat lekker vers brood te halen. Daarna ben ik met Riku, Annamari en Florian naar een park geweest. 's Avonds ben ik wat gaan drinken met Stef en een paar van zijn klasgenoten, die hier op studiereis waren.

Vrijdag moest ik even werken, wat bedden opmaken enzo. Daarna ben ik gaan inpakken, omdat ik de volgende dag naar Riga ging. Maar voordat ik weg ging, moest ik eerst nog even mijn eerste Pubcrawl organiseren. Een onwijs leuke avond gehad, waarin we met een grote groep drie bars hebben gezocht en uiteindelijk naar Salento gingen. Het was alleen iets te gezellig, waardoor ik natuurlijk weer veel te laat naar huis ben gegaan. Uiteindelijk moet ik de volgende dag dus met drie uur slaap de bus in. Rond drie uur was ik gelukkig al in het hostel in Riga, dus kon ik nog even een middagdutje doen :) En ik kon daar gratis verblijven, omdat ze vrienden zijn met het hostel waar ik werk, dus dat was fijn! Daarna ben ik even de stad gaan verkennen en ben ik bij een leuk restaurant gaan eten; Lido. Dat is een soort zelfs-service/buffet restaurant waar ik voor minder dan 7euro heb gegeten, incl. een biertje :) 's Avonds ben ik wat gaan drinken met Afrein. Zij studeert in Riga en ik heb haar leren kennen op de See Battle, dus was erg leuk om haar weer te zien. Daarna nog even uit geweest met wat mensen van het hostel, in de Cuba Club.

De volgende dag weer vroeg op voor de Free Walking Tour. De tourguide had onwijs veel leuke en interessante verhalen. Daarna ben ik met de tourguide gaan lunchen bij een restaurant waar ze alles met knoflook maken. Ze hadden zelfs knoflook vodka, maar dat heb ik helaas niet kunnen proberen. Daarna ben ik even een boekje gaan lezen in 1 van de vele parken die Riga rijk is. Toen ben ik naar Hare Kristna gegaan, wat een Indisch vegetarisch restaurant is. 's Avonds heb ik het maar even een keertje rustig aan gedaan en heb ik alleen een bierthe in het hostel gedronken.

Vrijdag heb ik een andere gratis wandeltour gedaan: the Little Moscow Walking Tour. Ook hier weer veel geleerd over de stad en de geschiedenis. Daarna ben ik lunch gaan halen op de farmers market en ben ik lekker naar het strand van Riga gegaan. Het was heerlijk weer en heb zelfs even gezwommen. Alleen een beetje jammer dat de Russen naast mij niet zo goed konden frisbeeën, waardoor mijn lekkere verse aardbeitjes helemaal onder het zand zaten.. Desondanks waren het de lekkerste aardbeitjes die ik ooit heb gegeten!

Na het strand ben ik even gaan douchen en toen ging ik op zoek naar een ander vegetarisch restaurant. Onderweg begon het een beetje te regenen, maar omdat wij Nederlanders wel wat gewend zijn liep ik vrolijk door. Toen het opeens keihard begon te regenen en hagelen, ben ik toch maar even gaan schuilen. Binnen twee minuten stond de hele straat blank en het regende zo hard dat er zelfs een autoalarm af ging! Vijf of tien minuten later was het weer klaar en kon ik weer verder. Gelukkig had ik slippers aan, want toen ik van de stoep af stapte, stond ik tot mijn enkels in het water. Ook bij dit restaurantje, Miit, heb ik weer erg lekker eten, vooral de brownie met banaan was erg lekker! 's Avonds nog even wat gaan drinken met Afrein :)

De volgende dag weer vroeg op, want ik moest om 9 uur in de bus zitten. Daarvoor nog even laatste Lats uitgegeven bij de farmers market en nog wat van die lekkere aardbeitjes en een ontbijtje gehaald. Eenmaal in Tallinn aangekomen, ben ik maar gelijk naar de terminal voor de boot gegaan. In minder dan twee uur was ik in Helsinki. Daar heb ik even rond gelopen, maar mijn tas was best zwaar en het was heel warm. Dus ben ik maar opzoek gegaan naar een terrasje. Eerst een biertje gedaan bij een café dat Maya heette, wat ik natuurlijk erg leuk vond. Daarna ben ik naar een Irish Pub gegaan. Daar was het zo gezellig dat ik, na een pizza te hebben gegeten, daar de hele avond heb doorgebracht. Dit was een stuk langer dan ik in eerste instantie had verwacht. Een paar jongens die ik in het hostel in Vilnius had leren kennen zouden me komen ophalen, maar ze hadden onderweg wat problemen met de auto. Daardoor kwamen ze ruim een uur later aan dan verwacht. Uiteindelijk waren we rond 1 uur/half 2 in Tampere, waar zij wonen. Rond deze tijd van het jaar wordt het al niet meer echt donker in Finland, dus ik heb de hele reis kunnen genieten van de prachtige paars, roze lucht. Erkka, de jongen waarbij ik logeerde, wilde na zo'n stressvolle reis nog wel even een biertje drinken. Dus hebben we bij hem thuis nog even wat gedronken, voordat we zijn gaan slapen.

De volgende dag even langs de garage gereden, om te kijken of ze de auto konden fiksen. Gelukkig was het geen groot probleem, er moest alleen een filter een beetje schoongemaakt worden. Daardoor konden we die dag dus lekker met de auto door Tampere rijden. We zijn naar een uitkijktoren geweest, waar we een heel goed uitzicht hadden over de stad tussen twee grote meren in. Daarna zijn we nog naar 1 van die meren gereden en hebben daar rondgelopen tot het ging regenen. Toen even de auto naar zijn vader terug gebracht en wat boodschapjes gedaan. 's Avonds zijn we naar een ander meer gegaan en hebben we met nog een vriend een kampvuur gebouwd :) Ook deze avond dus weer van die mooi lucht kunnen genieten. Toen we thuis kwamen, hebben we een film opgezet; Watchmen. Ik viel alleen telkens bijna in slaap, dus hebben we hem halverwege stopgezet.

De volgende dag de rest van de film gekeken. Erkka is taxichauffeur en moest die avond werken. Maar omdat hij zelf zijn werktijden kan bepalen, kwam hij rond half 9 nog even langs om met mij te eten. 's Avonds ben ik op zijn fiets nog even de stad in geweest voor een biertje. Ik ben naar Cafe Europa geweest, wat een onwijs gezellige plek is! Het staat vol met antieke stoelen, banken, salontafels en kastjes, onwijs leuke sfeer. Erkka moest tot 5 uur 's ochtends werken en omdat ik zijn enige huissleutel had, moest ik rond half 6 de deur voor hem open doen.

Vrijdag dus niet bijzonder veel gedaan voordat ik aan mijn lange reis terug begon. Eerst twee uur in de trein naar Helsinki, toen iets minder lang op de boot terug naar Tallinn. Daar had ik wat tijd over, dus ben ik naar de Red Emporer gegaan om een biertje te drinken. Dit is ook een hostel waarvan ik de eigenaar ken, omdat hij een paar keer bij ons op bezoek is geweest. Hartstikke goed voor je netwerk om in een hostel te werken dus! Daarna de tram naar het busstation gepakt, waar mijn bus om 22:30 vertrok. De hele nacht ik de bus doorgebracht, om rond 7 uur 's ochtends in Vilnius aan te komen.

Hier even wat uitpakt, opgeruimd, gewerkt en een wasje erin gedaan. Straks wat boodschapjes doen en vanavond na het eten naar het vliegveld, want Maaike komt op bezoek :D Dus ik heb het weer lekker druk!

Dat was em weer!

Iki

  • 09 Juni 2013 - 11:27

    Erik:

    Wauw schat,

    Dat was weer een heel avontuur zeg.
    Leuk dat je nu ook golft. :p

    Veel plezier met Maaike.

    Xx je paps

  • 10 Juni 2013 - 14:57

    Kai:

    He Jent,

    Heb je in Finland dan niet een heel raar gevoel als je uit gaat? Als ik de kroeg uit kom in Nederland en het is al licht schrik ik me altijd helemaal dood omdat het dan zo laat is.

    Je zou maar een keer vergeten dat het daar bijna altijd licht is en denken dat de zon al op komt haha, nouja dat zijn dus mijn gedachten...

    Leuk verhaal trouwens, dat Erik niet vraagt welke biertjes je bij al die verschillende kroegen hebt gedronken.....

    Veel plezier deze week en doe de groetjes aan Maaike

    Liefs je broertje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jente Zoë

Actief sinds 04 Juli 2009
Verslag gelezen: 540
Totaal aantal bezoekers 91055

Voorgaande reizen:

01 November 2015 - 05 Mei 2016

India, Aus en NZ

16 September 2015 - 16 September 2015

Citytrips

02 Februari 2013 - 01 Juli 2013

Vilnius, Litouwen!

19 Juli 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: