Het laatste verhaal over Vilnius! - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Jente Zoë Slaghek - WaarBenJij.nu Het laatste verhaal over Vilnius! - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Jente Zoë Slaghek - WaarBenJij.nu

Het laatste verhaal over Vilnius!

Blijf op de hoogte en volg Jente Zoë

16 Juli 2013 | Litouwen, Vilnius

Zoals beloofd is hier het verhaal over al mijn bevindingen over Litouwen, haar inwoners en haar hoofdstad.

Ten eerste wil ik even zeggen, dat Litouwen een onwijs bijzonder land was om te wonen. En Vilnius natuurlijk een geweldige en interessante stad.

Zelf heb ik het idee dat ik in twee verschillende steden heb gewoond. De eerste maanden woonden we namelijk buiten de stad en in de sneeuw en het volgende moment wonen we in de zonovergoten binnenstad.

In de binnenstad spreekt het grootste deel van de mensen wel Engels, maar daarbuiten wordt als tweede taal vooral Russisch gesproken. Ook wonen er buiten de stad meer oudere, die het niet zo hebben op buitenlanders. We kregen dan ook regelmatig vuile blikken in de bus als we Engels of Nederlands praatte. Vooral van de oudere dames in grote bontjassen.

The Old Town van Vilnius is in de zomer gelukkig een heel andere wereld. Het sneeuwt zes maanden per jaar in Vilnius. Dus in de paar maanden per jaar dat de zon schijnt, komt dit stadsdeel echt tot leven. Er zijn overal straatmuzikanten en elke weekend is er een ander evenement in de stad. De ene week kwamen er motorrijders trucjes doen op het plein en de volgende week was het volksdans-dag, en waren er grote groepen dansers in traditionele kleding over de stad verspreid.

Ook als er geen evenementen zijn, is Vilnius een geweldige stad. Er zijn bijna geen kledingwinkels in de binnenstad te vinden, waardoor er dus des te meer ruimte is voor leuke cafés en gezellige restaurantjes. Hierdoor is er altijd wat te doen; karaoke, live bandjes, heerlijke muziek en open-air terrasjes zijn overal te vinden. En overal worden halve liters bier geschonken voor 7 Litas, wat 2 euro is. In de binnenstad is alles te lopen, maar mocht je na het uitgaan toch graag een taxi willen nemen, dan ben je waarschijnlijk nooit meer dan 2 euro per persoon kwijt.

Mochten jullie ooit nog naar Litouwen willen, ga dan dus vooral in de zomer. Verblijf in een hostel (Jimmy Jumps House is super ;) ) en ontmoet de leuke mensen die er werken en wonen. Doe de Free Walking Tour die elke dag om 12 uur bij het stadhuis begint en leer in drie uur alles over de rijke geschiedenis van Vilnius en Litouwen die nog steeds zo goed te zien is als je door de stad loopt.

Ik hoop echt dat ik een paar mensen heb kunnen overtuigen om deze top stad te bezoeken. En mochten jullie het ooit van plan zijn, dan help ik jullie graag met een to-do-list! :)

Nu gaan we ons richten op de volgende reis: een maand Amerika met mijn ouders en broers. We zijn al volop met de voorbereiding bezig; er is al een rondvaart geboekt en er zijn kaartjes gekocht voor een honkbal wedstrijd van de Yankees! Dus dat wordt ook weer geweldig!

Ook daarover zal ik hier af en toe een verhaaltje plaatsen.

Tjuus!

  • 18 Juli 2013 - 22:41

    Loes:

    Jente, bedankt voor al je leuke verhalen! Ik heb ze elke week trouw gelezen, en heb me verbaasd over je drukke leven en de eindeloze rij ontmoetingen en stapavonden... Die Litouwse periode herinner je je nog als je later stokoud bent. En nu op naar de volgende ervaring: een maand U.S.A. Wij hebben er zin in!

  • 29 Juni 2014 - 02:21

    Driss :

    hallo

    ik heb een vraagje ik wil ondernemen in litouwen

    weet u mischien hoe ik kan inschrijven of tijdelijk wonen of huren enz,

    ik hoor het van u groeten driss

  • 30 Juni 2014 - 11:57

    Jente:

    Hoi Driss,

    Ik heb zelf op internet gezocht naar woonruimte en heb ook een aantal maanden in een hostel gewoond. Maar jij bent waarschijnlijk meer op zoek naar een permanente woonplaats. Je kunt je het beste even melden bij de Nederlandse ambassade denk ik. Zij kunnen je vast verder helpen.

    Succes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jente Zoë

Actief sinds 04 Juli 2009
Verslag gelezen: 3856
Totaal aantal bezoekers 90913

Voorgaande reizen:

01 November 2015 - 05 Mei 2016

India, Aus en NZ

16 September 2015 - 16 September 2015

Citytrips

02 Februari 2013 - 01 Juli 2013

Vilnius, Litouwen!

19 Juli 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: