Feest! - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Jente Zoë Slaghek - WaarBenJij.nu Feest! - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Jente Zoë Slaghek - WaarBenJij.nu

Feest!

Blijf op de hoogte en volg Jente Zoë

11 Februari 2013 | Litouwen, Vilnius

Het is alweer maandag, wat betekent dat het tijd is voor een verslag. Wat een week heb ik gehad zeg! Heel veel nieuwe dingen gedaan en mensen ontmoet.

Het vorige verslag eindigde met onze trip naar Alaus Namai (House of Beers). Dat was erg gezellig! We hebben wat plaatselijke biertjes geproeft, onder andere uit Vilnius. Heb met wat nieuwe mensen gepraat, de meeste kwamen uit Frankrijk. Zij wonen allemaal in het Corner Hotel, wat een long stay hotel is voor Erasmus studenten. Elke dinsdag en vrijdag zijn er Erasmus feesten en de fransen hadden ons uitgenodigd voor een pre-party in het Corner Hotel. Dus we hadden de volgende dag ook gelijk een date!

Dinsdag overdag hadden we eerst een activiteit van school. We werden ingedeeld in vijf groepen en elke groep kreeg een letter op z'n wang geverfd. We weten nog steeds niet zo goed waarom... Daarna hadden we een soort speurtocht door Vilnius, waarbij we telkens een hint kregen voor het vinden van de volgende locatie. Mijn groepje was zo gemotiveerd dat we laatste werden, dus dat was niet echt super leuk. Maar andere groepjes hebben het erg naar hun zin gehad ;) Daarna nog even wat gaan drinken met die jonge uit Finland, een meisje uit Oostenrijk en uit Griekenland. Daarna ons gezicht gewassen en omgekleed en op naar het Corner Hotel. Daar hebben we wat drank spelletjes gedaan. De fransen waren bijzonder slecht in Kingzen, dus dat was heel grappig! Wij hadden zelf wat biertjes mee genomen, maar zij dronken allemaal vodka met sprite. Het grappigste van de avond was toen 1 van hun een hele grote slok nam, heel zuur begon te kijken en zei: I forgot the Sprite. We hebben daar ook nog een beetje rond gekeken. Ze hebben hele kleine kamers, als ze in bed liggen kunnen ze handjes vast houden. Daarom zijn ze bijna allemaal in de keuken die wel heel groot is, met vijf gasstellen en ovens en heel veel kastjes en een paar grote tafels. Om twee uur werden we eruit gekicked en gingen we met z'n alle naar de Erasmus party. Het was wel leuk, maar heel erg druk overal dus we zijn na een paar uurtjes weer weg gegaan. Een andere franse dude die we hadden leren kennen bij het Corner Hotel woonde in een super groot appartement, dus zijn we daar nog wat gaan drinken en een film gaan kijken. Uit eindelijk konden we alweer met de bus naar huis toe, omdat het alweer ochtend was!

Drie en een half uurtjes slapen later, was het alweer tijd om op te staan. We hadden namelijk nog een activiteit: Een film. Niet zomaar een film, maar de duurste en populairste Litouwse film ooit gemaakt. Dit betekende dus dat het dezelfde film was als de film die Loes, Erik en ik al hebben gezien in Filmhuis Lumen. Het was wel grappig om hem nog een keer te zien en in kon tegen de andere zeggen wanneer er een leuk stukje kwam :) Die avond was het vriendinnetje van onze Finse vriend jarig, dus waren we uitgenodigd voor het feestje in hun appartement. Daar hebben we hele leuke mensen leren kennen, waar we nu bijna elke dag iets mee afspreken. We zijn een hele diverse groep met het stelletje uit Finland, een jongen en meisje uit Italie, een jonge uit Oosterijk, een meisje uit Estland, een jonge uit Hongarije en wij twee uit Nederland. We hebben een regel dat je niet onderling je eigen taal mag praten en we hebben een erg gezellige avond gehad.

Donderdag zijn we overdag naar het grootste winkelcentrum van Vilnius geweest: Akropolis. Daar hebben we wat rond gelopen en wat handige dingetjes gekocht. Ze hebben daar niet alleen een bowlingbaan en een bios in het winkelcentrum, maar ook een schaatsbaan. Dus wat was nogal groot. Die avond zijn we met Stefan (Oostenrijk) en Eva (Estland) wat gaan drinken in de stad. We hadden heel veel sjans met de barmannen en elk drankje dat we haalden werd goedkoper :P Eva had na een tijdje voor twee euro een vodka tonic! Toen zij naar huis gingen, kwamen er net mensen van onze school binnen, dus zijn we nog maar even gebleven. Halverwege de avond begon een barman opeens zijn kleding uit te trekken en op de bar te dansen en met vuur te spuwen. Het was best leuk, maar ook een beetje raar. We stonden heel dicht bij en onze voorhoofden waren helemaal vet van het spul wat hij gebruikte voor het vuur.

Vrijdag gingen we naar de stad om een International Student Identification Card aan te maken. Dat was nog moeilijker gezegd dan gedaan. We hadden een adres op de site gevonden waar die gemaakt kon worden, maar dat kon niet. Toen zei diegene dat we em ook bij een bank konden laten maken, maar dan moest je ook gelijk een account openen. Juliette had geen foto en ze had alleen haar rijbewijs bij d'r, wat dus geen geldig identiteitsbewijs is... dus het was allemaal moeilijk. Die avond hadden we groot feest voor alle Erasmus studenten, met een Bling Bling thema. We waren weer met dezelfde groep mensen. We hadden een bank geclaimt en hebben daar de hele avond gedronken en gedanst. Toen we naar huis wilde moesten we alleen super lang op onze jassen wachten, bijna drie kwartier. Daarnaast waren ze Eva's jas ook nog kwijt geraakt, dus moest zij achter komen kijken. Was heel slecht geregeld, dus dat was wel jammer.

Zaterdag zijn we met Stefan, Eva en Adam (Hongarije) naar de film geweest, naar Django. Echt super leuke film, als je em nog niet gezien hebt moet je em echt gaan kijken! Daarna gingen we uit eten met het finse stelletje erbij. Zij hadden twee mensen op bezoek uit Nederland en Belgie, dus dat was wel grappig. We zijn bij een echt Litouws gaan eten, waar we traditionele gerechten hebben gegeten, zoals gefrituurd brood en roze soep.

Zondag was een trip naar Trakai geplant voor alle Erasmus studenten in Vilnius. Er gingen in totaal wel meer dan 200 studenten mee. Trakai is een heel mooi en oud kasteel in het midden van een meer. We moesten eerst allemaal een kaartje kopen en die trein in zien te komen, dus dat was een heel gedoe. Gelukkig hadden ze tegen ons gezegt dat we om 11uur op het station moesten zijn, terwijl de trein pas om 12:30 vertrok. Dus we hadden genoeg tijd. Het openbaar vervoer is hier super goedkoop, een treinkaartje koste niet eens twee euro. Eenmaal in Trakai aangekomen moesten we nog bijna een uur lopen naar het kasteel en er werden veel sneeuwbal gevechten gehouden onderweg. In het kasteel hebben we onwijs veel leuke foto's gemaakt, zie Facebook. Op de weg terug naar het station kwamen nog in een soort Litouws carnaval terecht. heel grappig, die foto's moet ik nog even online zetten. Omdat hier maar heel weinig treinen gaan, was het makkelijker om de bus terug te nemen. Alleen waren er natuurlijk veel meer mensen dan dat er ruimte was in de bus. resultaat: een uur lang als een stel sardientjes in de bus gestaan. Ik kon me ook nergens aan vasthouden, dus ben lekker vaak omgevallen. Eenmaal terug in Vilnius zijn we (Stefan, Eva, Juul en ik) gelijk gaan zoeken naar een restaurant. We zijn bij een italiaans restaurant gaan eten en het eten was echt HEERLIJK. Het was echt super lekker en we hebben ook nog een toetje genomen, omdat we vinden dat we dat verdiend hadden.

Vandaag (maandag) voor de tweede keer op pad om een ISIC te maken. Dit keer hadden we een adresje gekregen van Adam. Eerst moest Juliette foto's laten maken en toen naar dat reisbureau. En wie zaten daar binnen: Stefan en Eva. Dus ze hebben even op ons gewacht en we zijn toen samen gaan lunchen. Straks even eten en dan misschien nog wat drinken in de stad met Adam en Enrico (Italie).

We hebben overigens nog steeds geen roosters gekregen. We zouden ze vorige week woensdag/donderdag ontvangen, maar onze begeleider is ziek en kon dus niet naar school. Hij zou ze dus eigenlijk vanochtend sturen, maar dat heeft ie ook niet gedaan. Dus nu is het morgen ochtend geworden. Ik heb dus nog steeds geen idee hoe moeilijk de lessen hier zullen zijn.

Dit was em voor nu!

Later! xx

• 11 Februari 2013 - 21:19

Anneke Engelen:

Jeetje wat een lap tekst....................... ja,ja, gisteravond ook naar Django geweest. Idd topfilm
    Nu nog maar afwachten hoe de lessen zijn.
    gr. Ann

• 12 Februari 2013 - 20:12

Loes:

Wat heb je in een week tijd veel mensen ontmoet zeg!
    Was de film in het Engels met Litouwse ondertitels?
    De foto's op facebook zijn ook gaaf. Lekker winters..
    groetjes, Loes

• 12 Februari 2013 - 21:52

Kai:

Hee Jent,

Leuk verhaal! We hebben al weer ff een klein beetje contact gehad op facebook, maar ik dacht ik plaats lekker wat bij het verhaaltje. Loes is naast mij druk bezig om een leuk hotel uit te zoeken voor ons tripje naar Vilnius in de meivakantie.

Heb nu al zin in Alaus Namai(goede naam). Maar ik verwacht wel dat je dan vloeiend litouws spreekt hoor. Dat kon je ook in California. Haha

Groeten Kai :)