Vilnius - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Jente Zoë Slaghek - WaarBenJij.nu Vilnius - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Jente Zoë Slaghek - WaarBenJij.nu

Vilnius

Blijf op de hoogte en volg Jente Zoë

04 Februari 2013 | Litouwen, Vilnius

Labas!

Het is alweer een weekje geleden dat ik mijn vorige verslagje schreef. En wat een week was dat! Eindpresentatie van het project, Strategische Marketing, Eindopdracht Engels, tentamen Salesmanagement en een tentamen E-commerce. Gelukkig heb ik het allemaal overleefd! Ook al wat cijfers terug, die er tot nu toe veelbelovend uit zien :) Zelfs E-commerce in 1x gehaald, dus over die herkansing hoef ik me ook geen zorgen meer te maken.

Na al die presentaties, deadlines en tentamens was ik natuurlijk wel toe aan een feestje! Eerst nog even de laatste dingetjes inpakken en mijn kamer opruimen. Mijn laatste avondmaal in Nederland gegeten, roti, super lekker! Daarna richting de Wijnhaven, waar ik een heerlijke laatste avond heb gehad! Ik wil nog even iedereen bedanken voor hun bijdrage aan deze avond ;) Foto's staan op Facebook!

De volgende ochtend toch echt om acht uur weer opgestaan, om drie kwartier later in de auto naar het vliegveld te stappen. Daar mijn koffer nog even voor de laatste keer gewogen, 21,1kg. Aangezien ik eigenlijk maar 20 mee mocht nemen, begon ik alvast te duimen dat ze er geen probleem van zouden maken! Eenmaal bij de incheckbalie aangekomen, bleek dat we een heel ander probleem hadden. Er was namelijk geen bagage inbegrepen bij onze tickets, wat betekende dat we 40euro moesten betalen voor onze koffers... Dat was dus mooi balen. Maar een kwartiertje later en 40euro lichter moesten we toch echt afscheid gaan nemen. Dat ging bij Juliette vergezeld met flink wat tranen, ik gaf mijn ouders en Maaike een knuffel en was er klaar voor.

Toen we bij de gate aankwamen, werd al vrij snel duidelijk dat wij de enige Nederlanders in het vliegtuig zouden zijn. Een kleine twee en een half uur later landde we in Riga, Letland. Daar moesten we een aantal uur doorbrengen voordat onze volgden vlucht vertrok. We hadden al snel verbinding met de wifi van de pizzeria, dus we konden lekker what's appen. Om de tijd te doden nog even een filmpje gekeken. Daarna een super grote pizza naar binnen gewerkt en naar de gate. We zaten in het kleinste vliegtuigje waar ik ooit in heb gezeten, naast een blonde vrouw met immens hoge hakken en een echte bontjas.

Op het vliegveld van Vilnius zou iemand ons op komen halen. Het sleutelwoord in deze zin is: zou. Ze was er dus niet. Ons contactpersoon van school gebeld, die haar weer heeft gebeld. Ze kon niet komen, dus heeft hij ons een telefoonnummer gegeven voor de taxi. Er stonden ook taxi's voor het vliegveld, maar die waren vaak veel duurder dan degene die we moesten bellen. Ik kreeg een onwijs enge vrouw aan de telefoon, die niet helemaal begreep waar we heen wilde. Toen ik het opschreef en aan de taxi chauffeur liet lezen, bleek ook dat ik het helemaal verkeerd uitsprak. Anyways, die taxi was er al binnen tien minuutjes en een kwartiertje later stonden voor ons appartement.

We werden begeleid door een vrouw die ons even wat dingen vertelde over het appartement, de wifi en de bussen. Ons appartement is echt belachelijk groot (107 vierkante meter). We hebben drie slaapkamers, twee badkamers, een super grote woonkamer en een keuken met wasmachine. Ook hier staan foto's van op Facebook. We hebben al het een en ander versleept en moesten ook nog flink wat opruimen. De vorige bewoners hadden wat dingen laten liggen, waaronder een hele gore krultang en een zakje waar gebruikt verband in zat... Eerst dus even met een vuilniszak door het huis gelopen en alle kastjes doorzocht.

Als we onze straat uitlopen zit daar een afhaal chinees en een supermarkt: Iki. Vandaag kwamen we erachter dat dat ook byebye betekent, dus we snappen nog niet helemaal waarom een supermarkt zo heet. Het is te vergelijken met de Albert Heijn. Hij heeft ook een paar vestigingen in de stad en ze hebben een heel uitgebreid assortiment.

Zondag gingen we eerst even boodschapjes doen en na t ontbijt zijn we de stad gaan bekijken. We hebben deze dag flink wat ontdekkingen gedaan, zoals: donker brood is hier hard en heel droog, de kaas smaakte nergens naar en Litouwers hebben veel voorbereiding nodig. Dit laatste denken we, omdat alle groene stoplichten eerst gaan knipperen, daarna op oranje gaan en dan pas op rood. Voordat ze dan weer op groen gaan, gaan ze eerst nog even op oranje, zodat iedereen zich kan voorbereid op groen ofso. Ook gaan ze in de bus allemaal al een halte te vroeg bij de deur staan. De busreis was overigens erg leuk. Van de eerst bus waar we instapte wisten we niet zeker of die naar de stad ging, dus daar zijn we na een tijdje maar weer uitgestapt. In de tweede bus hebben we t eerst even gevraagd en dit keer ook maar even een kaartje gekocht, wat we de eerste keer waren vergeten. Een enkeltje kost 1.25 litas, wat ongeveer 36 euro cent is. Dit kaartje moest je in een soort nietmachine aan de muur doen om er gaatjes in te maken. In de stad eerst een beetje rondgelopen en toen een kaart gehaald bij de tourist information. Met deze kaart op zak de hoofdstraat opgezocht en de cathedral (zie Facebook). Ook al wat restaurantjes gezien die ik had gevonden in reisboekjes en op tripadvisor, dus dat was leuk :)

Vanochtend (maandag) moesten we al om tien uur op school zijn voor een introductie. Er zijn in totaal 71 studenten uit 16 verschillende landen, dus we hebben een hele diverse groep. Juul en ik zijn de enige Nederlanders, maar we hebben al twee vrienden gemaakt uit Tsjechie en Finland :) We hebben de hele dag vooral nuttige informatie gehad en leuke spelletjes gedaan om elkaar en de school te leren kennen. De vraag die we het meeste hebben gehoord waren vooral wiet-gerelateerd, dat is volgens mij echt het enige wat mensen van Nederland weten :P Voor de lunch kregen we een coupon, waarmee we een bord warm eten konden halen. Normaal kost dat 3 litas, wat nog geen euro is. Daarna hadden we nog een activiteit en werd er gevraagd of we vanavond nog wat wilde gaan drinken bij Alaus namai, wat vertaald naar House of Beer. Dus dat wordt vast leuk. Eerst hebben we nog even een kaart gekocht waarmee we een maand lang met de bus kunnen, die nog geen zeven euro koste. Hij werkt bijna hetzelfde al een OV-chipkaart, alleen hoef je met deze kaart alleen in te checken. Ook hebben we een sim-kaart gekregen van school, waarmee we super goedkoop met elkaar kunnen bellen en smsen omdat we allemaal dezelfde provider hebben. Ik weet alleen niet wat mijn nummer is. Je moest namelijk een nummer bellen en dan zeiden ze je telefoon nummer, maar dat zeiden ze natuurlijk in het litouws... Vanavond maar even aan mijn mentor vragen of zij wil bellen!

Dit was het wel weer voor vandaag!

Ik ga proberen elke maandag te schrijven. Vragen in een reactie zetten! :)

Iki!

  • 04 Februari 2013 - 18:17

    Anneke:

    Ha,ha, lekker Jent! uuhh Iki of is het nou .........
    Als je zo een paar keer in je leven vertrekt, krijg je vanzelf verschillende namen. Goed voornemen hoor om elke maandag te gaan schrijven. Ben benieuwd. En het is nog een hele lap tekst!! Was zeker gezellig vrijdag en bedankt voor de foto's. Volgende keer kun je dus vast wel 1 t/m 10 in het Litouwens zeggen. Mooi taakje voor je.
    En met die prijzen moet je bijna rijk zijn als je terugkomt!
    Heel veel plezier en ga vooral genieten.

    gr. Ann

  • 04 Februari 2013 - 20:54

    Erik:

    Goed verhaal!!! Zeker dan Alaus Namai lijkt me wel wat.... ;)

  • 04 Februari 2013 - 21:10

    Loes:

    Leuk verhaal Jente! Het leest als een trein. Of als een boek: Jente en Juul in een vreemde stad...Wat kun je toch veel meemaken in vier dagen. Super dat je je tentamen van vrijdag gehaald hebt, en wat heb je de uitslag snel!

    Jammer dat het afhalen van het vliegveld mislukte. Hebben jullie inmiddels je mentor al ontmoet? En zitten jullie nieuwe vrienden er ook zo ruim bij? Of wonen er veel in hotels?

    ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal, groetjes Loes


  • 05 Februari 2013 - 15:44

    Joek:

    Pracht verhaal: Veel plezier in Vilnius

  • 05 Februari 2013 - 19:28

    Kai:

    Hee Jent,

    Leuk dat je dit weer gebruikt. Maar ik vind iki eigenlijk meer klinken als een soort kleverige drap. Als van gadver das iki.

    Maar oke, heb je nog rare lessen, als speerwerpen voor dummies ofzo? Je weet maar nooit met die gekke litouwers/litouwnezen/litouwiaanse???

    OOh en hebben ze een beetje lekkere vegetarische maaltijden enzo? Want wat kan je nou koken met drie euro aan ingredienten?

    Met ons gaat trouwens alles wel best voor zover ik weet. Nu alleen even afwachten wat ik voor mijn examens heb gehaald. Die heb ik namelijk vorige week gemaakt.

    Groetjes, Je liefste broertje

  • 07 Februari 2013 - 00:29

    Florence:

    Heee Jente!

    Haha je verhaal is leuk om te lezen.

    Leuk dat je dit weer gebruikt en leuk dat je weer op reis bent. Maar waarom in godsnaam Litouwen?

    X Flooooor

  • 11 Februari 2013 - 17:35

    Jean-Pierre Schreurs:

    Hi Jente, tsja dat alles niet van een leien dakje gaat was wel te verwachten he. Maar jullie zijn mans genoeg. Geniet van je tijd! Groet JP Schreurs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jente Zoë

Actief sinds 04 Juli 2009
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 90925

Voorgaande reizen:

01 November 2015 - 05 Mei 2016

India, Aus en NZ

16 September 2015 - 16 September 2015

Citytrips

02 Februari 2013 - 01 Juli 2013

Vilnius, Litouwen!

19 Juli 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: